Eendenhoeder - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Eendenhoeder - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Eendenhoeder

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

23 Oktober 2011 | Vietnam, Hué

Nadat het de vorige zondag begon te regenen heeft het 24 uur onophoudelijk geregend, hard geregend. In die tijd is er hier 33 cm regen gevallen. Dat is iets waarvan wij ons in Nederland nauwelijks een voorstelling kunnen maken. Het zou leiden tot onoplosbare files, een ontspoorde NS en een brandweer die nog weken kelders kan leeg pompen. Weliswaar staan hier een aantal laaggelegen straten blank, maar over het algemeen valt het best mee. De afvoergoten zijn dan ook enorm. Toch kan het ook hier wel eens te veel worden, dan valt er een meter in een paar dagen, meer dan een Nederlands maandrecord. Dan heeft de helft van de mensen hier het water ook in huis. Sommige dorpen in de omgeving raken wel onbereikbaar, maar dat is ook wel logisch aangezien ze tussen de laaggelegen rijstvelden liggen. Drie dagen na de bui ben ik naar zo'n dorp gefietst en moest ik nog de nodige stukken door het water. Schoenen uit en goed uitkijken, aangezien de vele knipgaten slecht te zien zijn.

Aan de reacties merk ik wel dat jullie het wat sneu voor mij vinden dat ik het zo slecht tref met het weer. Dat valt allemaal reuze mee hoor. Ten eerste wist ik wel waar ik aan begon en het grootste deel van de tijd is het heel aangenaam. Daarbij als het regent, dan regent het warm water. Ik ben liever in deze tijd hier, dan midden in de zomer, wanneer het dag in dag uit 40 graden en meer is. Zelfs na een dag regen zit ik middenin de nacht nog een tijdje te genieten op mijn balkon.

Het is enkel wel wat jammer voor de toeristen die in hun drie-weekse Vietnam-reis, uitgerekend op zo'n dag hun bezoek aan Hue hebben gepland. En als ze dan daarna naar het zuiden, de Mekongdelta, gaan wordt het nog erger, daar hebben ze hoog water van het slechte weer in Thailand en Cambodja.
Heel triest is, dat er ondanks dat dit allemaal zo voorspelbaar is, er toch mensen verdrinken. Met als wel het meest trieste dieptepunt dat er kinderen verdrinken in metersdiepe, blijkbaar slecht afgezette, bouwputten.

Het touchscreen van mijn telefoon was kapot. Een dure Samsung. In Nederland denk je dan al snel, dat is erg jammer en ik zal wel een nieuwe moeten kopen. Niet hier. Voor omgerekend 25 euro een nieuw scherm erop, de volgende dag klaar. Bij een officieel Samsung-service-centrrum. Die zou ik in Nederland niet eens weten te vinden. Als ik het in Deventer al ergens heen kan brengen wordt deze vast opgestuurd en ben ik het een paar welken kwijt en is de 25 euro enkel de porto-kosten.
Ik moest wel een dag wachten voor ik mijn telefoon kon brengen, aangezien de straat voor de winkel onder water stond.

Het winkeltje tegenover mijn hotel heeft een standaard staan met daaraan iets van 100 zakjes chips in diverse smaken. Elke avond laat haalt de uitbaatster al die zakjes eraf. De volgende ochtend hangen ze er allemaal weer netjes aan, maar ik heb nog niet gezien dat ze die weer ophangt. Het winkeltje gaat namelijk al om 5 uur weer open. Dan voor de Vietnamees die koffie komt drinken. Ze heeft een plastic tafeltje en een paar stoelen buiten staan en bijna de hele dag zitten daar wel mensen.
Het lijkt mij dat geen Vietnamees thuis koffie maakt. Als ik ergens op visite kom, is het altijd thee of bier. Koffie drinken ze buitenshuis. Het barst werkelijk van de koffiecafés. Van heel klein, als nevenactiviteit zoals bij het genoemde winkeltje, tot heel groot. Het is de sociale ontmoetingsplaats waar de Vietnamees heengaat om even bij te praten.
Ze hadden mij gevraagd om naar zo'n zaak te komen. Volgens de aanwijzing, de weg volgen plusminus twee kilometer en dan aan de rechterkant. Ik had dat iets te gemakkelijk opgevat. Ik heb tientallen van die zaken gezien, maar niet de goede. Ik heb er toen maar een leuk fietstochtje van gemaakt. Op de terugweg vond ik alsnog de zaak. Zat dus links, de taalbarrière leidt wel eens tot misverstanden. Het was een hele luxe, met ruime terrassen voor en achter, een tuin en een dakterras, Gemakkelijk plaats voor een paar honderd gasten. Koffie kost er minder dan twintig cent. Daar krijg je dan ook nog gratis thee bij. Die heb ik wel nodig om de dikke en sterke koffie door te spoelen. Het duurste op de kaart is kwast, veertig cent. Vermoedelijk zo duur vanwege de enorme lading suiker die er in gaat.

In de supermarkt zag ik dat de vissenkoppen in de aanbieding zijn. Op de markt was zwanenhals met kop te koop.
Ook eend staat hier op het menu en zeker de eendeneieren (met foetus). Je hebt hier dan ook eendenhoeders. Staand op een smal bootje punteren ze achter de eenden aan. Aan het andere einde van de punterstok zit een vlaggetje om de eenden op te jagen. Vermoedelijk zijn ze wel gekortwiekt, maar ik nooit geweten dat die beesten zo braaf bij elkaar blijven. Zie ook de video.

Inmiddels is het heel mooi weer. Gisteren ben ik naar het strand gefietst op twaalf kilometer van Hue. Echt op het strand zitten heb ik niet gedaan. Ik bleef steken in het kustplaatsje waar ik een ijskoffie heb gedronken.

• 01 November 2011 - 17:43

Hans Olde Hanhof:

Bedankt voor je berichten.
    Ik heb deze eerst vandaag kunnen lezen aangezien ik door de verhuizing ongevr 2 weken niet kon internetten,geen TV en vate telefoon. Maar vanaf vandaag doet alles het weer.
    Mijn mailadres is wel gewijzig in: hans.oldehanhof@concepts.nl

gegroet