Naar school. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Naar school. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Naar school.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 November 2018 | Vietnam, Hué

Deze reis heb ik een wekkerradio meegenomen voor op de hotelkamer. In Nederland bij de Blokker gekocht voor twaalf euro. Waarschijnlijk is die in China in elkaar gesleuteld en is dus weer bijna thuis. Maar zo'n ding is hier niet of nauwelijks te krijgen. Zal nog wel als overbodige luxe worden gezien. Hier is altijd wel een buurman die vroeg in de ochtend de TV op maximum zet.
Het heeft mij al goede diensten bewezen. Ik heb geen Vietnamese buren. Ik ben nog niet een ochtend te laat bij het zwembad gekomen.

Op de radio luister ik altijd naar een Vietnamese Engelstalige zender. Ik geloof dat de zender 104FM heet en dat het nieuws wordt geleverd door de Voice of Vietnam, VOV 24/7. Dat 24/7 slaat in ieder geval niet op de uitzendtijden. Om middernacht gaat de zender tot zes uur's ochtends uit de lucht. Na middernacht kan ik ook geen andere zender meer vinden.
Het 104FM moet je ook niet al te letterlijk nemen, ze zenden uit op 104,5fm. Ach, ik ben zo'n kniesoor die daar op let.

Zoals gezegd, het is Engelstalig. Zodoende kan ik het volgen. Tenminste, dat zou toch moeten. Mijn Engels is een heel stuk beter dan mijn Vietnamees. De presentatrices, een presentator heb ik nog niet gehoord, spreken enerzijds heel goed Engels, maar ik moet soms wel mijn uiterste best doen om het te verstaan. Nu geef ik toe, dat ik wel iets doof ben, maar daar ligt het toch niet aan. Er is ook Engelse les op deze zender, gesponserd door de Britse ambassade en dat kan ik prima verstaan. Maar ja, als deze les begint zet ik de radio uit. Engels hoef ik niet meer te leren, Vietnamees daar zou ik mij nog wel wat in kunnen verbeteren.

Ik heb denk ik hetzelfde probleem als de dames op de radio. Hun Engels is wel vele malen beter dan mijn Vietnamees, maar de uitspraak is ook bij hun een probleem. Een serveerster van mijn hotel heeft zichzelf de taak opgelegd om mijn Vietnamees te verbeteren. Zij corrigeert mijn uitspraak en zegt het dan drie, vier, vijf keer voor. Ja, dat zeg ik toch steeds! Niet dus. Ik breek zowat mijn tong in een wanhopige poging om het voor elkaar te krijgen, maar soms krijg ik het domweg de strot niet uit.

Ik heb zelf wat Vietnamees uit boekjes geleerd en voor het overige leer ik het hier op straat. Dat is natuurlijk niet de beste manier. Naar school zou natuurlijk beter zijn, maar in Huế was tot op heden die mogelijkheid niet. Daarvoor moet je in stad als Saigon of Hanoi zijn. Nu is hier recent een priveschool vlak bij mijn stamtent geopend. Zij geven Engelse les aan Vietnamezen en volgens het grote bord op de gevel ook Vietnamees aan buitenlanders. Dat zou dus een uitkomst zijn. Ik er naar toe. Volgens de receptionist, die niet zo best Engels sprak, was er nu niemand die mij te woord kon staat. Of ik vanmiddag om twee uur weer kon komen. OK, geen probleem. Ik was om twee uur dus weer terug, helaas. Kunt u om drie uur weer komen. Nog steeds geen probleem. Om drie, waarachtig, de juiste persoon was er. Ja prima, u kunt bij ons Vietnamese les krijgen. Als u morgen om drie uur weer komt, zal ik u uitleggen, hoe het werkt, wij hebben een "pathway" (die kreet liet hij wel tien keer vallen) en hoeveel het kost. OK?, dat kan dus nu niet? Goed de volgende dag nog steeds vol goede moed er weer heen. Helaas hij is verhinderd, kunt u morgen om de zelfde tijd weerkomen. Nog steeds gaf ik het niet op. De volgende dag was ik stipt om drie uur weer bij het schooltje. Hebt u even geduld, hij is onderweg. U kunt daar wel even plaatsnemen. Hij wijst daarbij naar stoeltjes die nog kleiner zijn dan het kleutermeubilair dat de stoeprestaurants gebruiken. Laat ik dat maar niet gaan doen, dan moeten jullie mij straks overeind helpen. Dan kon ik wel kon het kantoor wachten. De leraar was slechts vijftien minuten te laat.
Het kantoortje bleek ook het leslokaal. Hij achter het bureau en ik op een kruk ernaast. Aan de muur een groot TV-scherm dat was gekoppeld aan zijn PC. Zonder nog een woord vuil te maken aan zijn befaamde "pathway" begon hij een Vietnamees zinnetje te typen. De bedoeling was dat ik dat dan allemaal opschreef in mijn schriftje. Jaaa?, maar hoe zit dat nu met die pathway? Ik kreeg toch sterk de indruk, dat hij ter plekke bedacht wat hij ging doen. En niet onbelangrijk, hoeveel kost het nu? Nou, die pathway heb ik nog steeds niet begrepen, hij slaagde er niet in, mij dat duidelijk te maken. Het geld wel. Twaalf lessen van anderhalf uur voor vier miljoen Đong (€150). Volgens mij is dat evenveel, als wat een leraar hier op een openbare school in een maand verdient.
Nou, mijn geduld was toen wel op. Ik heb hem vriendelijk, met enige moeite, bedankt en ben weggelopen.

Dan maar weer de praktijkles op straat. Langzaam maar zeker moet ik wel. Omdat ze weten dat ik wel iets Vietnamees versta, wordt er ook steeds meer Vietnamees tegen mij gesproken. Maar dan moet ik toch wel erg vaak "không hiểu" zeggen, niet begrijpen veel dom.
Het is er trouwens sterk van afhankelijk met wie ik praat. Bijvoorbeeld twee meisjes die in mijn stamrestaurant in de keuken werken. Beide spreken geen woord Engels. De een leutert tegen mij aan en ik begrijp er geen jota van. En die begrijpt dan weer niet, dat ik het niet versta. De ander kan zich veel beter verplaatsen en probeert het dan voor mij eenvoudiger te maken.

Volgens mij is de leraar ook de eigenaar van de school. Blijkbaar lopen niet al zijn leerlingen weg, want hij heeft wel een auto. Die staat hier met enige regelmaat op straat geparkeerd. Wat hier niet mag. Wellicht kunnen jullie je iets voorstellen bij mijn leedvermaak, dat ik voelde toen ik gisteren zag, dat hij daarvoor een bekeuring kreeg.
Dat was trouwens een heel bijzondere gebeurtenis. Het was de allereerste keer, dat ik hier zag dat een autobezitter een bon kreeg voor fout parkeren. Fout geparkeerde scooters zie ik met enige regelmaat op een vrachtautootje geladen worden, maar auto's daar reed de politie met een grote bocht omheen.
Voor de verkeerspolitie was het duidelijk ook wel wat bijzonders. Op een goed moment telde ik wel acht agenten. Er kan hier niet op kenteken worden bekeurd. Ze dienden dus eerst uit te vinden waar de eigenaar was. En die meldde zich uit zichzelf niet. Ik kwam even in de verleiding om het hun te vertellen, maar zo wraakzuchtig ben ik nu ook weer niet. Na een half uur hadden ze hem toch gevonden.

  • 06 November 2018 - 08:23

    Alexandra:

    Jammer dat de taalles geen succes was, misschien had je meer geduld gehad met een lerares ;)
    Wel een gave muurschildering heeft het schooltje.

  • 07 November 2018 - 17:13

    Jacky:

    Hoi Kees ; weer met plezier gelezen , lees eerst het mailtje als het binnenkomt en later als de volgende verschijnt lees ik het nog eens en ga ik tikken - vind dat plezierig

    Huberts tuincentrum stopt , uitverkoop Ik wil graag wat siergras voor de tuin achter , m'n vrouw had het gezien bij Huberts dus ik denk nu m'n voordeel halen Op de fiets de brug over , mooi zonnetje best te doen

  • 07 November 2018 - 17:38

    Jacky:

    Ging iets fout , even neuzen bij de gras en rietsoorten er klopt iets niet Een moeder en dochter praten over 'mooi zeg' ik herhaal met echt mooi zeg , vraagt ze : meneer zijn die ook winterhard ? ik zeg : ja hoor maar wel eerst voelen of de potgrond niet te droog is --- verdorie 't is nep --- was er net tevoren ook bijna ingeTUINd zo echt leek het Je hebt in je verslagen wel eens over nep , zelfs hier aan de over kant van de brug vind je het

    Kees en laat de 2 meiden maar leuteren , lekker gezellig


    groet Jacky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Kees

Als gepensioneerde genieten van een andere cultuur en een ander klimaat

Actief sinds 17 Feb. 2009
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 252279

Voorgaande reizen:

17 Januari 2024 - 08 April 2024

Vietnam voorjaar 2024

13 September 2023 - 07 December 2023

Vietnam najaar 2023

10 Februari 2023 - 02 Mei 2023

Vietnam voorjaar 2023

20 September 2022 - 16 December 2022

Vietnam najaar 2022

29 Maart 2022 - 29 April 2022

Vietnam voorjaar 2022

17 Januari 2020 - 10 April 2020

Vietnam voorjaar 2020

16 September 2019 - 10 December 2019

Vietnam 2019 najaar.

17 Januari 2019 - 12 April 2019

Vietnam 2019 voorjaar

19 September 2018 - 13 December 2018

Vietnam 2018 najaar

23 Januari 2018 - 18 April 2018

Vietnam 2018 voorjaar

14 September 2017 - 08 December 2017

Vietnam 2017 najaar

12 Januari 2017 - 06 April 2017

Vietnam 2017 voorjaar

20 September 2016 - 09 December 2016

Vietnam 2016 najaar

24 Februari 2016 - 11 Mei 2016

Vietnam 2016 voorjaar

19 Januari 2015 - 16 April 2015

Vietnam 2015 voorjaar

17 September 2014 - 17 December 2014

Vietnam 2014 najaar

05 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Vietnam 2014 voorjaar

22 September 2013 - 21 December 2013

Vietnam 2013 september - december

18 Januari 2013 - 16 April 2013

Vietnam 2013 januari - april

16 September 2012 - 09 December 2012

Vietnam oktober - december 2012

09 Januari 2012 - 11 April 2012

Vietnam 2012 januari - april

27 September 2011 - 04 December 2011

Vietnam 2011 najaar

09 Januari 2011 - 11 April 2011

Vietnam 2011 januari - april

30 September 2010 - 25 November 2010

Vietnam 2010 oktober - november

17 Januari 2010 - 27 April 2010

Vietnam 2010 januari - april

01 Oktober 2009 - 01 November 2009

Vietnam oktober 2009

01 Januari 2009 - 01 April 2009

Vietnam januari-maart 2009

Landen bezocht: