Belangrijke visite. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Belangrijke visite. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Belangrijke visite.

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 November 2023 | Vietnam, Hué

Het is in Hanoi een komen en gaan van hotemetoten. En als er al eens geen visite is, gaan de Vietnamese hotemetoten zelf wel op visite. Dagelijks lees ik in de Vietnam News dat de president van Vietnam een bezoekend president van een ander land ontvangt, of anders is het wel de premier die een buitenlandse collega bezoekt. Dan zijn er ook nog de partijvoorzitter en de parlementsvoorzitter. Dat zijn belangrijke functies hier. Die laten zich ook niet onbetuigd. Vietnam laat zich tegenwoordig gelden op het internationale toneel, o.a. in de VN. En de nodige landen staan in de rij om vrienden met Vietnam te worden.

Deze week was onze Rutte hier. Ps al zijn derde bezoek aan Vietnam, zal wel gek zijn op Vietnamese loempia's. Dit jaar is het vijftig geleden dat Nederland diplomatieke relaties heeft aangeknoopt met Vietnam, toen nog Noord Vietnam.

Hij werd ontvangen door de Vietnamese premier en zij woonden een forum over groene economie bij. Daarna maakten ze samen een fietstocht door Hanoi. Dit om groen ondernemingsschap te stimuleren. Deze lastste wijsheid heb ik uit de Volkskrant. Ja, Nederland laat zich van zijn groenste kant zien. Het kan niet anders zijn, dan dat dit een Nederlands idee was. Met ander bezoek gaan ze hier echt nooit fietsen. De Mongoolse president die nu ook hier is, kreeg een demonstratie van de bereden politie. Misschien was Batavus ook mee met de handelsmissie. Ik zag een foto van de fietstocht door Hanoi. Een van tweeën, of ze hebben de allerrustigste straat van Hanoi gevonden, of de politie had de straat afgezet. Ik gok op het laatste, er zijn geen rustige straten in Hanoi.

Helaas is Rutte zo druk in Nederland dat hij maar 2 dagen kon blijven. Of wellicht heeft WA het regeringsvliegtuig alweer nodig.

Vanwege Halloween waren er extra wandelstraat-dagen afgelopen maandag en dinsdag. Tien jaar geleden was Halloween hier nog zo goed als onbekend. Enkel in toeristententen werd dit gevierd. Toen verzamelden Vietnamezen zich voor zo'n tent om die gekke buitenlanders te bekijken. Nu wordt het ook in Vietnam massaal gevierd. Wel is het vooralsnog een kinderfeest. De ouders komen met hun verklede kinderen flaneren en foto's maken in de wandelstraten.

Mijn eigen stamtent had ook nog een avond met live-muziek. Helaas de bass veel te luid. Dit is zeker geen typische Vietnamese kwaal, ook ik in Nederland kan ik mij hier regelmatig aan ergeren. Het is een beetje een fobie van mij (of oude mopperpot, mag je ook denken), waarom je eigen muziek overstemmen met een luide brrrooeeeem.

Nu ik toch aan het klagen ben. In de stamtent staat overdag bijna altijd een playlist met zogenaamde softrock, ik noem het zemelmuziek, aan. Vietnamese muziek mag niet van de baas. Hij is bang dat de toeristen dat niet kunnen waarderen. Dat lijkt mij wat overdreven. Traditionele Vietnamese muziek kon dat effect wel eens hebben, maar er is voldoende moderne muziek in alle genres die de concurrentie met Westerse muziek wel aan kunnen. De laatste twee weken is de regen beduidend minder en ik breng nu ook veel minder tijd door in het restaurant. Vanochtend wel weer. Eerst Formule 1 gekeken en nu het stukje schrijven. De softrock staat weer aan. Net nog geklaagd, er staat nu wat vlottere muziek aan. Niet voor lang.

Toen ik vorige week vertelde over de boten op de rivier, ben ik er toch nog wat vergeten, de vissers. Op een lange lage en heel smalle boot, met een buitenboordmoter. Soms bestuurd door een hoogbejaarde oma. ik kapseis al als ik er enkel naar kijk. Waarschijnlijk ben ik ze vorige week vergeten, omdat ik ze hier bijna niet zie. Daarvoor moet je een (klein) eindje verderop. Ik denk dat vissen op de rivier voor de stad niet mag. Te gevaarlijk voor de rondvaartboten.

In mijn veel veel jongere jaren had ik twee weken vakantie. Nu, met nog een maand te gaan voelt het, alsof ik al aan het aftellen ben. Ik moet eerdaags maar snel de volgende reis boeken. Vorige week had ik ook al gekeken, maar ik kreeg een stuip van de prijzen. Als je van plan bent komende zomer een vliegvakantie te boeken, is het wellicht niet onverstandig dit nu al te doen. En zelfs dan ben je nog behoorlijk duurder uit dan voor-covid.

• 05 November 2023 - 07:21

Sonja:

Ha die Kees!

Vanmorgen maar even de tijd genomen om jouw verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Ik had je verslagen ook gemist, maar lees dat het spambox probleem inmiddels is opgelost.

Jammer van de vele regen. Maar wel weer een mooi avontuur. Leuk om te lezen hoe de ontwikkeling daar in Vietnam op verschillende vlakken verder gaat. Brengt het gezondere eten ook veel nieuwe gerechten in de horeca met zich mee?

Geniet nog maar een poos. Oo naar het volgende verhaal.

Groetjes Sonja

• 05 November 2023 - 08:06

Jaap:

Wat kun je toch goed schrijven Kees, met hartelijke groet Jaap

• 05 November 2023 - 15:12

Silvia Klappe:

Heerlijke verslagen altijd weer om te lezen van je! Fijne tijd nog daar Kees, geniet van alles. Groetjes Hans en Sil