Wandelstraat, muziek en de rivier. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Wandelstraat, muziek en de rivier. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Wandelstraat, muziek en de rivier.

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

29 Oktober 2023 | Vietnam, Hué

Elk weekeinde worden 's avonds de straten hier in de buurt afgesloten voor het verkeer. Het is dan 'wandelstraat'. Restaurants mogen een terras buiten zetten, wat normaal niet mag en waar tegenwoordig in ieder geval in Hue ook op wordt gehandhaafd. Ook handelaren mogen de stoep in beslag nemen met hun prullaria. Toen dit een aantal jaren geleden van start ging waren er ook diverse verkopers met allerlei lekkers, maar die zie ik bijna niet meer. Zal wel niet veel brood in hebben gezeten. Meestal zijn er ook diverse activiteiten zoals muziek. Vrijdagavond was er een Halloweenoptocht voor kinderen.

Dit, tenminste als het niet regent. Er staan verkeersborden maar die hebben geen enkele werking. De straten worden fysiek afgesloten met bloembakken en een soort van buurtpolitie staat erbij. Als die er niet zijn, hebben de verkeersborden geen enkele werking. Als het regent, is de buurtpolitie er niet en wordt de straat niet afgesloten. OK, dan is er ook niet veel wandelactiviteit.

Als je in een van de straten woont, mag je lopend met de scooter aan de hand naar binnen. Hier in Hue doen ze dat ook braaf, in Saigon zijn ze een stuk minder gezagsgetrouw. Ik zag ze daar voor het hek wel afstapten, maar na het hek ook weer direct opstappen en onder het toeziend oog van de buurtpolitie de straat in rijden, dat terwijl het daar vele malen drukker is. De buurtpolitie is ook geen echte politie, als er iemand bekeurt moet worden, moeten die er worden bijgehaald.

Ondanks dat op de borden staat dat de straat tot twee uur 's nachts gesloten is, houdt de buurtpolitie het rond half elf wel voor gezien. Onmiddelijk daarna rijdt het verkeer de straat weer in.

Midden op een kruising speelt een rockbandje. Ook een restaurant wat verderop heeft live-muziek. Beide bandjes zingen in het Vietnamees. De dj van de megatent tegenover mijn hotel begint de avond Engelstalig. Aan het begin van de avond, elke avond, wordt er opgewarmt met onder meer de Vengaboys en Boney M. Ik vraag mij af, of er wel een dj is, wellicht telkens de zelfde playlist. Later op de avond ook wel Vietnamese muziek, wel met een flinke beat erin. Om negen uur is het tijd voor Happy Birthday. Ook elke avond, ik kan er de klok op gelijk zetten. Er is altijd wel iemand jarig. En het is bij jongeren duidelijk in om je verjaardag daar met vrienden te vieren. De tent is sowieso IN, het varieert van heel druk tot razend druk, elke avond.

Als ik het over muziek heb, kan ik het niet onvermeld laten. De onvermijdelijke karaoke hier. Een bruiloft kan niet zonder. Eerst moed indrinken, dan vals brullen op het podium en de installatie op maximum. Hier om de hoek zitten twee karaokezaken. Of die druk zijn, weet ik niet. Ik kom er nooit. Je gaat er met een gezelschap heen en dan krijg je een eigen zaaltje voorzien van een installatie. Je loopt dus niet naar binnen en schuift gezellig aan. Maar zo te zien is het wel goede business. Om de hoek staan twee heel grote, heel luxe karaokezaken. En volgens mijn vrienden ook heel duur.

Afgezien van de karaoke, is de muziek hier niet veel anders dan bij ons. Wel is het aandeel Engelstalig wel wat minder dan bij ons. Er zijn ook grote concerten. In december komt Maroon 5. Een tijdje geleden trad Black Pink op in Hanoi.Die hebben vorig jaar nog in Nederland opgetreden.

Wil je echt een culturele avond, dan kun je dineren op een rondvaartboot die dobbert midden op de rivier, begeleid door traditionele Vietnamese muziek. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar ik geef eerlijk toe dat ik een cultuurbarbaar ben.

Die rondvaartboten zijn zogenaamde drakenboten. Nou ja, drakenboot, veel meer dan een grote gefiguurzaagde drakenkop op de boeg is het niet. Veel ander verkeer zie ik niet op de rivier. Zeg maar helemaal niet. Enkel nog wat baggerschuiten. Ondanks dat het een grote rivier is, heb ik nog nooit een vrachtschip gezien. Ook pleziervaart niet. Vietnam heeft wel veel water, maar een waterland als Nederland is het zeker niet.

Komende woensdag is het Halloween. De horeca hier in het uitgaansgebied zijn in meer of mindere mate versierd. Goeddeels allemaal door het personeel zelf gemaakt. Soms niet veel meer dan wat besmeurde lakens. Bij mijn stamtent zijn ze een stuk creatiever.

Het is zaterdagavond 9 uur en 26° en zojuist heb ik het Nederlandse weerbericht gelezen. Ik blijf nog wel even hier.

P.s. waarbenjij.nu heeft een nieuwe postbode. Dat heeft tot wat aanloopmoeilijkheden geleid. Van een aantal van jullie heb ik begrepen, dat het bericht van een nieuw verslag in de spambox is beland. Dit zou nu niet meer moeten gebeuren. Laat hieronder even weten, of dat het geval was en of het nu wel goed gaat. Dan kan ik hopelijk waarbenjij melden dat het probleem is opgelost.

• 29 Oktober 2023 - 13:38

Jacky:

Weer leuk zoals altijd, blijf nog maar even het is hier weer nat nat Groet Jacky

• 29 Oktober 2023 - 18:40

Hans:

Berichten niet in de spambox maar vanaf dit bericht weer normaal.

Je kunt rustig nog even blijven want het regent voortdurend en het is koud. Voorlopig blijft het ook nog zo.

Bedankt voor je bericht en ik wens je een goede week, tot a.s. zondag.

• 30 Oktober 2023 - 15:42

Bep Van Den Tol:

Dag Kees, ik kreeg je mailtjes idd in de spambox. Kon ze ook niet openen. Maar ik heb er toch iets op gevonden en nu werkt het weer zoals voorheen. Geniet nog maar even van de fijne temperatuur zoals ik geniet van de gezellige verslagen uit Vietnam.

Hartelijke groeten uit Hoek van Holland van

Bep van den Tol (schoonzus van Lily uit Rosenheim)

• 30 Oktober 2023 - 20:16

Elderik:

Hallo Kees het is goed overgekomen in de normale mail,

de Reservering voor Essen is geregeld we hebben er weer erg veel zin in.

het weer is hier nu Ruk dus blijf nog maar lekker even daar genieten.

ga morgen naar de grootse Kerst Show van Europa toe ( dat zal jij wel erg missen ).

nou zie jou mooie verslagen weer gauw tegemoet.

geniet er nog maar even van want voor je het weet zit weer in het natte Kikkerland,

Gr Elderik