Worstelen kijken en worstelen met TV kijken. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Worstelen kijken en worstelen met TV kijken. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Worstelen kijken en worstelen met TV kijken.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Maart 2015 | Vietnam, Hué

In een gehucht zo'n vijf kilometer buiten Hue werden vorig weekeinde worstelwedstrijden gehouden. Volgens mij nog in het kader van de nieuwjaarsfestiviteiten. Er was een ring met daaromheen tribunes gebouwd. Daarbuiten was een kleine kermis en braderie. Voor toegang tot de tribunes diende je een kaartje te kopen, maar gewoon tussen de ring en de tribunes staan was gratis.
De wedstrijden begonnen al 's ochtends om acht uur. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het klimaar hier. Eerst waren de junioren aan de beurt. Het werd steeds een slagje ouder tot uiteindelijk het echte werk begon. Allemaal begeleid door een oude man die op een grote trommel sloeg. Ik ben niet tot het eind gebleven, dus ik weet eerlijk gezegd niet of er nog een categorie zwaargewichten was. De vechters die ik heb gezien waren allemaal wel een kop kleiner dan ik, maar ik zou toch niet graag de ring inklimmen. Ik denk niet dat het langer dan twee tellen zou duren voor ik op mijn rug zou liggen. Allemaal gespierde spijkers. Buiten dat, ik kan ook helemaal niet worstelen.
Persoonlijk ben ik niet zo gek van vechtsporten, maar worstelen vind ik nog wel het bekijken waard. Dat komt op mij niet zo agressief over. In de toeristenkroegen hier staat over het algemeen de TV op een sportkanaal. Als er geen voetbal is, wordt de laatste tijd de zendtijd voor een groot deel gevuld met kooivechten. Als sport elkaar verrot slaan en schoppen. Naar mijn mening is er weinig dommers te bedenken. Of toch wel, kooivechten voor vrouwen.
Nu ik toch bij de TV ben aangeland, maar eens wat andere frustraties lozen. Voor het nieuws op TV ben ik hier aangewezen op CNN, BBC-world en NHK (een Japanse Engelstalige nieuwszender). Deze week parkeerde een bejaarde filmster zijn vliegtuigje wat ongelukkig op een golfbaan en hield daar wat schrammen en blauwe plekken aan over. BREAKING NEWS! Voor CNN bestond de rest van de wereld niet meer. Toch wel knap om uren vol te leuteren over iets wat in twee minuten volledig verteld is. 'Deskundigen' worden uitgenodigd om omslachtig, vooral heel omslachtig, uit te leggen wat er gebeurt als de motor van een eenmotorig vliegtuigje uitvalt. BBC-world was wat beter, daarop was het slechts een ruim tien minuten durend openingsitem van het journaal dat een kwartier duurt. Dan ben ik toch wel blij met de Japanner. Maar ja, die besteedt toch wel veel tijd aan het Japanse nieuws.
Alle drie deze zenders hebben ook economisch nieuws. Dan zie Draghi en zelfs met enige regelmaat Dijsselbloem op TV. Dan daalt gelijk de euro weer in waarde. Ik ben hier nu een behoorlijk stuk armer dan een half jaar geleden. Ik had het afgelopen jaar beter mijn geld op een Vietnamese spaarrekening kunnen hebben. Dat zou nog maar een paar jaar geleden een waanzinnige gedachte zijn geweest. Recent heb ik gelezen, dat kamerleden die de rekentoets (die wordt ingevoerd op het middelbaar! onderwijs), hebben gemaakt, allemaal zijn gezakt. Maar ze weten ongetwijfeld wel het antwoord op de economische crisis.
Ook gelezen; Monsanto verwerft in Europa patenten op groentes. Dat is het zelfde bedrijf die Roundup maakt en Agent Orange, het ontbladermiddel dat is gebruikt in de Vietnam-oorlog en ontelbare slachtoffers heeft gemaakt, produceerde. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.
Op een jeugdzender met veel muziek (die heb ik regelmatig aan, houdt mij jong), komt een soort van sire-reclame voorbij om toch vooral geen neushoorn-hoorn te kopen. Een neushoorn met afgehakte hoorn die ligt te kreperen, de stropers hebben niet de moeite genomen het beest af te maken, een afgrijselijk beeld. Wel nodig, aangezien de hoorn hier nog steeds wordt gekocht als medicijn en nog veel belangrijker, als statussymbool.
Als ik dan weer helemaal somber ben, zoek ik QPVN☆ op. Dat is een TV-zender met een wat bijzondere programmering. Naast programma's die je op elke andere zender ook kan zien, ook programma's zoals hoe de nieuwste mitrailleur werkt of een documentaire over het nieuwe afweergeschut van het leger. Deze zender is van het leger. Het nieuws wordt dan ook gepresenteerd door iemand in uniform. En dat nieuws gaat dan veelal over andere mensen in uniform. Na het nieuws reclame voor Viettel, een commercieel telefoonbedrijf, maar ook eigendom van het leger. Het leger heeft trouwens ook een bank. Kunnen ze van de winst uit deze bedrijven die mooie nieuwe mitrailleurs kopen. Ze hebben ook dagelijks een nieuwsuitzending in het Engels, helaas is dat op een tijdstip dat ik meestal geen TV kijk.