Op tijd voor een feestje en op ziekenbezoek. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Op tijd voor een feestje en op ziekenbezoek. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Op tijd voor een feestje en op ziekenbezoek.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Oktober 2017 | Vietnam, Hué

Na een verblijf van een week in Nha Trang had ik het wel gehad. Buiten mijn dagelijkse zwempartij verveel ik mij daar eerlijk gezegd wel een beetje. Ik ken daar maar een handvol mensen en ik heb ook de indruk dat er tegenwoordig beduidend minder Westerse toeristen komen. Dit laatste waarschijnlijk als gevolg van de hele horden Russen en Chinezen. De Russen die er werken (als reisleider e.d.) zie ik 's avonds nog wel eens op een terrasje, maar de Russische toerist zie ik niet veel uitgaan. Die zullen denkelijk wel in een all-in inclusief zuipen hotel zitten, net als Nederlanders die naar Antalya gaan. Wat de Chinezen 's avonds doen heb ik al helemaal geen idee van.
Een grote toeristenkroeg, tot een aantal jaren geleden heel populair en elk jaar als ik weer kwam nog weer groter, is nu gehalveerd en zit dan nog niet halfvol. Ik kwam daar niet veel, ik ben niet zo heel erg gek op zo'n massale tent. Ik ging meestal iets verderop naar een klein kroegje. Helaas is deze helemaal verdwenen. Letterlijk, de bulldozer stond op de laatste resten. Een andere kroeg die ik uitprobeerde bleek de woonplaats te zijn van een grote familie kakkerlakken. Nu moet je in een tropisch klimaat niet al te fobisch zijn voor beestjes, maar over het algemeen zijn de zaken erg schoon. Hier was echter sprake van een invasie van kakkerlakken. Één bier was wel genoeg daar.

De koffer dus weer gepakt en naar Huê toe. Met de trein, dit was mij de vorige keer goed bevallen. Afgezien dat ik er erg vroeg voor moet opstaan, een heel ontspannen manier van reizen. En ook helemaal niet duur. Voor het zelfde bedrag als ik moest betalen voor de taxi van het vliegveld naar stad, kwam ik nu 600 km verder.
De eerste helft van de reis deelde ik de (vierpersoons) slaapcoupe met een oudere dame. Conversatie nul, maar het was nog zo vroeg dat ik toch enkel heb geslapen, zij volgens mij ook. Onder een goudkleurig dekbed. De trein is een oud barrel, maar op de dekbedden was niet bespaard. De dame had haar spullen in een tas van de Big Bazar. Ik heb nog op het net gegrasduind, of deze zaak wellicht ook in andere landen filialen heeft, maar zover ik het kan vinden toch enkel in Nederland en België. Het is een kleine wereld.
De tweede helft van de reis kreeg ik gezelschap van een jonge Vietnamese dame. Zij kwam de coupe binnen, met haar mondkapje nog voor en die heeft ze de hele reis niet afgedaan. Met dat mondkapje voor schoof ze onder het gouden dekbed. Conversatie ook nu weer nul. Ik heb dus in alle rust van het uitzicht kunnen genieten en dan heb ik gedaan ook.
Het was de sneltrein, 600 km in een kleine 12 uur. Ongeveer elke 2 uur een stop. Dan doet de conducteur zijn indrukwekkende pet op en gaat op het perron staan, de kaartjes van de instappers controleren. Dat werkje valt wel mee, ze hebben hier meer conducteurs op de trein dan bij ons. De laatste stop voor Huê is in Da Nang. Bij de nadering van een stop wordt dit in de trein omgeroepen, ook in het Engels. Da Nang is veruit de belangrijkste en grootste stad in het midden van Vietnam en dat zul je weten ook. Bij de nadering werd onwijs hard een lied op de geluidsinstallatie gespeeld, waarin Da Nang's lof wordt gezongen. Daar zul niet makkelijk doorheen slapen en je stop missen. Aangekomen bij Huê diende ik weer zelf op te letten, daar was het weer beperkt tot de mededeling dat wij de stad naderden en dat je je bagage niet moest vergeten.

In de trein ontving ik een mailtje met de uitnodiging van een N.G.O. die ik ondersteun. Deze N.G.O. Huê Help bestaat 10 jaar en gaf een feestje. Het feestje was 2 dagen later, mooi op tijd dus. Ach, wellicht hadden ze net vernomen dat ik onderweg was.
In ieder geval goed gepland. Hue Help ondersteunt een weeshuis met iets van 30 kinderen en verzorgt zwemlessen voor scholieren. Die zwemlessen zijn hard nodig, er verdrinken in Vietnam jaarlijks duizenden mensen. Op dat gebied doen ze reuze goed werk. Hiervoor zijn ze recentelijk nog landeljjk geëerd.
Ik ondersteun Hue Help financieel. Ik betaal de jaarlijkse vakantrip van de kinderen. Dat kun je je hier wel veroorloven. Daarmee sus ik tevens mijn geweten, als ik weer eens aan een armoezaaier voorbijloop.
Bij het kindertehuis werd een bescheiden feestje gegeven. Wel met de hier gebruikelijke drakendansen, zo bescheiden was het nu ook weer niet. Er was een etenje voor de kinderen en de gasten, gratis verzorgt door een cateraar uit Hoi An, 130 km verderop. Die waren dat hele stuk komen rijden om dit te verzorgen.
Zij hadden ook tassen met cadeautjes voor de kinderen meegebracht. En toen zag ik iets heel opvallends. Werkelijk niet één kind zat direct in de tas te graaien. Ik zag dat er onder andere een zak chips in zat, niet één begon gelijk te snaaien. Ik denk dat ze er zolang mogelijk van willen genieten. En, ze worden denkelijk ook wel behoorlijk opgevoed in dat weeshuis.
Tot besluit was er karaoke voor de kinderen. Karoake is hier bij een feest al net zo traditioneel als een drakendans.

Ik kwam ook juist op tijd in Hue aan om een vriend in het ziekenhuis te bezoeken. Hij was net opgenomen voor een hernia-operatie. Een paar dagen na de operatie was hij al weer redelijk mobiel en als ik dan op visite kwam liepen we samen, wel wat langzaam, naar een restaurant op het ziekenhuisterrein voor een sigaretje en een koffie.
Naar Nederlandse maatstaven ruim onvoldoene, maar afgezet tegen een Vietnamese meetlat, was het ziekenhuis zeker niet slecht. Niet een open raam en een ventilator om het leefbaar te houden, maar daadwerkelijk een airconditioning. Je koele kamer moet je dan wel delen met 4 andere patiënten. De ruimte tussen de bedden is hooguit een halve meter. De 5 persoonskamer is nauwelijks zo groot als een 2 persoons in het DZ, ik denk zelfs kleiner. En dan heeft de kamer ook geen eigen sanitair. Maar toch, een echt slechte indruk had ik er niet van. Dat zal ook wel komen, omdat ik hier al veel en veel slechter heb gezien. En, bepaald niet onbelangrijk, ze doen ook wat ze doen moeten. Mijn vriend is inmiddels weer thuis en ik wil niet zeggen, hij loopt als een kievit, maar het gaat vlot die kant op.

Nu wel weer met foto's, ook bij vorige verslagen staan nu een paar foto's



  • 02 Oktober 2017 - 21:15

    Jacky:

    Hoi Kees ; heb weer met plezier je reisverslag gelezen , bovendien fleuren foto's de passages leuk op
    Mis wel de foto van de dame met het witte mondkapje onder het gouden dekbed
    De 42 k.m. die ik gisteren gemaakt heb zijn niets vergeleken met jouw gemaakte afstanden dus heb je veel meer te verhalen
    Kees nog veel plezier in Vietnam , ik wacht op je volgend verslag Jacky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Kees

Als gepensioneerde genieten van een andere cultuur en een ander klimaat

Actief sinds 17 Feb. 2009
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 252620

Voorgaande reizen:

17 Januari 2024 - 08 April 2024

Vietnam voorjaar 2024

13 September 2023 - 07 December 2023

Vietnam najaar 2023

10 Februari 2023 - 02 Mei 2023

Vietnam voorjaar 2023

20 September 2022 - 16 December 2022

Vietnam najaar 2022

29 Maart 2022 - 29 April 2022

Vietnam voorjaar 2022

17 Januari 2020 - 10 April 2020

Vietnam voorjaar 2020

16 September 2019 - 10 December 2019

Vietnam 2019 najaar.

17 Januari 2019 - 12 April 2019

Vietnam 2019 voorjaar

19 September 2018 - 13 December 2018

Vietnam 2018 najaar

23 Januari 2018 - 18 April 2018

Vietnam 2018 voorjaar

14 September 2017 - 08 December 2017

Vietnam 2017 najaar

12 Januari 2017 - 06 April 2017

Vietnam 2017 voorjaar

20 September 2016 - 09 December 2016

Vietnam 2016 najaar

24 Februari 2016 - 11 Mei 2016

Vietnam 2016 voorjaar

19 Januari 2015 - 16 April 2015

Vietnam 2015 voorjaar

17 September 2014 - 17 December 2014

Vietnam 2014 najaar

05 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Vietnam 2014 voorjaar

22 September 2013 - 21 December 2013

Vietnam 2013 september - december

18 Januari 2013 - 16 April 2013

Vietnam 2013 januari - april

16 September 2012 - 09 December 2012

Vietnam oktober - december 2012

09 Januari 2012 - 11 April 2012

Vietnam 2012 januari - april

27 September 2011 - 04 December 2011

Vietnam 2011 najaar

09 Januari 2011 - 11 April 2011

Vietnam 2011 januari - april

30 September 2010 - 25 November 2010

Vietnam 2010 oktober - november

17 Januari 2010 - 27 April 2010

Vietnam 2010 januari - april

01 Oktober 2009 - 01 November 2009

Vietnam oktober 2009

01 Januari 2009 - 01 April 2009

Vietnam januari-maart 2009

Landen bezocht: