Shoppen. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Shoppen. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Shoppen.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 November 2017 | Vietnam, Hué

Naar een telefoonwinkel hoef je hier niet lang te zoeken. Die zijn hier ruim gezaaid. Elke zichzelf respecterende winkelstraat heeft minstens een grote zaak en de wat minder dure straten een handvol kleintjes.
Een grote landelijke keten heeft winkels die de Mediamarkt makkelijk naar de kroon steken. Deze heeft o.a. ook een dochterbedrijf met enkel mobiele telefoons. Die heet vertaald Mobiele Wereld (thegioididong)
Naast de echt mooie winkels van grote ketens zijn er tientallen kleine winkeltjes te vinden. In de grote ketens heb ik wel vertrouwen, in de kleintjes duidelijk minder. Daar is het vaak maar de vraag of de iPhone die ze verkopen ooit een Apple-fabriek van binnen heeft gezien. Alhoewel, soms is dat helemaal niet de vraag. Vorige week zag ik bij zo'n winkel een JBL-bluetooth speaker voor zo'n tiende van de prijs. Niet enkel de prijs was ongeloofwaardig, ik had geen bril nodig om het al aan de buitenkant te zien. Ik zag in de dagen erna in meerdere van dergeljjke winkeltjes deze speakers liggen, blijkbaar was net een vrachtwagen vol uit China gearriveerd. Ze hebben ook allemaal Beats koptelefoons voor twintig tot vijftig euro. Voor degenen onder jullie die geen idee hebben waar ik het nu over heb, dit zijn artikelen die, indien echt, zeer zeker niet onder de 100 euro te koop zijn en dan nog slecht in een sporadische aanbieding. Ik zag ook al Apple draadloze oortjes voor een tientje.
Of het overjarige model, dus goedkoop, is een opgekalefaterd tweedehandsje, waar je achter komt omdat de batterij slechts een halve dag meegaat.
Daarnaast verkopen dat soort winkeltjes vooral veel assessoires, maar dan van een twijfelachtige herkomst en nog twijfelachtigerer kwaliteit. Er staat wel Samsung of Apple op, maar ik ben bang dat dat het enigste is waaraan bij de productie enige aandacht is besteed. De orginelen zijn ook zo duur, dat dat vanzelf een markt voor namaak creëert. Ook in Nederland kun je op de markt die namaak wel kopen. Daar ben ik ook al eens ingestonken, waarom 30 euro betalen voor een verloopstekkertje, als het ook voor een tientje kan. Wat kan daar nou aan verprutst zijn. Och bijvoorbeeld, het binnenwerk is niet vastgezet. Dan is goedkoop toch weer snel duurkoop.
Het zijn niet enkel Vietnamezen die er instinken, maar ook wel toeristen, die misschien nog wel meer. Ik zie deze artikelen tenminste prominent te koop op plekken waar veel toeristen zijn. Die denken dan alles is goedkoop in Vietnam, dus waarom die mooie koptelefoon van Beats niet ook. Maar de echte merkartikelen zijn hier net zo duur als bij ons, wellicht kun je een tientje uitsparen, maar dan houdt het wel op. En soms is het zelfs nog duurder dan bij ons.
Ik moet eigenlijk ook niet zeggen dat de Vietnamezen er instinken, die weten dat het niet echt is. Die kopen het omdat ze de echte niet kunnen betalen. Maar dan nog is het zondegeld.

Ook online iets kopen is in Vietnam al een normale zaak. Het enigste verschil is, dat de koerier hier met de scooter voorrijd. Ik hebt het ook al uitgeprobeerd. Ik had op het web een mooie Sennheiser headset gezien (een koptelefoon met microfoon voor de telefoon). Goedkoop, maar niet zodanig goedkoop dat het verdacht was en navraag had mij geleerd dat het bedrijf goed bekend stond. Ik had wel de nodige twijfels of dat wat ging worden, met mijn niet bepaald Vietnamese naam en een hotel als adres. Toen ik bij de pagina kwam waarvan ik dacht hoe te betalen, kijken of dat lukt met mijn creditcard, kreeg ik plots een sms van het bedrijf, in het Vietnamees, waarvan ik dus niets begreep (Ik had mijn VN telefoonnummer ingevuld). En een paar minuten later ging de telefoon. Dat stond dus in de sms, U wordt zo gebeld. Oeps, spreekt U Engels, niet meer dus dan; iemand anders zal U bellen. Dat duurde toen wel even, maar na een kwartier werd ik gebeld door iemand die goed Engels sprak. Helaas, het artikel was uitverkocht. Ik dacht toen, ze zullen het wel te moeilijk vinden en ze maken zich er zo van af, maar een dag of zo later was het betreffende artikel wel van de website verdwenen. En hij bood mij ook aan wat anders uit te zoeken. Wellicht gewoon de Nederlandse verkooptruc, je lokken met een koopje, waarvan de laatste net verkocht blijkt te zijn en je dan met wat duurs naar buiten laten gaan

Na wat verder grasduinen op het web vond ik toen een mooie Samsung bluetooth headset bij de al eerder genoemde "Mobiele Wereld". Waarom dus moeilijk doen om via een Vietnamese website te bestellen, als het ook makkelijk kan. Ik weet zo 4 filialen te vinden binnen 500 meter van mijn hotel.
De fiets voor de deur geparkeerd en uit automatisme op slot gezet, maar dat was niet echt nodig. Een uiterst vriendelijke parkeerhulp past wel op. De deur wordt voor mij opengedaan en al snel komt iemand vragen wat ik zoek. Ik wil een "tai nghe" (oor luisteren). Het model dat ik wilde hebben lag niet in de winkel (ik was ook naar het kleinste filiaal gegaan). De verkoper, ook uiterst vriendelijk, controleert op zijn smartphone de voorraad. Ik kwam er wat later achter, dat ik ook zelf op hun website had kunnen zien, welk filiaal het op voorraad heeft. Wat dat betreft lopen ze hier absoluut niet achter. Of ik 10 minuten geduld wilde hebben. De verkoper naar buiten en weg op de scooter en zoals aangekondigd, 10 minuten later weer terug met het gewenste artikel. Dat is nog eens service, alhoewel ik wel wat twijfel, of ik deze service ook had gekregen bij een wat minder prijzig artikel.

Als je iets dergelijks in Nederland koopt, krijg je een dichte doos en mag je thuis uitproberen of je weet hoe het werkt. Dat gebeurt hier niet. Het werd netjes op mijn telefoon aangesloten en uitgelegd hoe het werkt en gecontroleerd of het werkt, voordat ik het kocht.
Nadat ik ook nog voor 2 euro een nieuwe folie op mijn telefoon had laten zetten, dat doen ze hier voor je als service, klaar terwijl je wacht, stond ik weer helemaal verguld buiten, dat was ook de kleur van mijn nieuwe headset.

Weetjes;
Samsung heeft fabrieken in Vietnam. Daar werken 160.000 mensen. De kans is groot dat de Samsung telefoon die je in Nederland koopt uit Vietnam komt.
Samsung is in Europa door comsumenten-organisaties min of meer gedwongen, toch een zekere tijd upgrades en beveiligingsupdates te leveren. Vorig jaar heb ik hier in Vietnam een Samsung gekocht en hier zijn geen sterke consumentenverenigingen, dus heb ik ook nog nooit een update gehad. Laat staan een upgrade naar de volgende android-versie.

En nog een p.s. Mijn klacht vorige week over de niet gelijkliggende riooldeksel heeft geholpen. Ligt er nu alsnog netjes in.

  • 27 November 2017 - 22:04

    Jacky:

    Hoi Kees ; , leuk al die winkeltjes met verrassende prijsjes maar wat je zegt 't gevaar is de miskoop
    De grote jongens verdienen hier aan de productie kosten bakken vol , een troost een Samsung geeft 160.000 mensen een boterham
    Kees , 'k heb het verslag weer met plezier gelezen

    zie je groet Jacky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Kees

Als gepensioneerde genieten van een andere cultuur en een ander klimaat

Actief sinds 17 Feb. 2009
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 252675

Voorgaande reizen:

17 Januari 2024 - 08 April 2024

Vietnam voorjaar 2024

13 September 2023 - 07 December 2023

Vietnam najaar 2023

10 Februari 2023 - 02 Mei 2023

Vietnam voorjaar 2023

20 September 2022 - 16 December 2022

Vietnam najaar 2022

29 Maart 2022 - 29 April 2022

Vietnam voorjaar 2022

17 Januari 2020 - 10 April 2020

Vietnam voorjaar 2020

16 September 2019 - 10 December 2019

Vietnam 2019 najaar.

17 Januari 2019 - 12 April 2019

Vietnam 2019 voorjaar

19 September 2018 - 13 December 2018

Vietnam 2018 najaar

23 Januari 2018 - 18 April 2018

Vietnam 2018 voorjaar

14 September 2017 - 08 December 2017

Vietnam 2017 najaar

12 Januari 2017 - 06 April 2017

Vietnam 2017 voorjaar

20 September 2016 - 09 December 2016

Vietnam 2016 najaar

24 Februari 2016 - 11 Mei 2016

Vietnam 2016 voorjaar

19 Januari 2015 - 16 April 2015

Vietnam 2015 voorjaar

17 September 2014 - 17 December 2014

Vietnam 2014 najaar

05 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Vietnam 2014 voorjaar

22 September 2013 - 21 December 2013

Vietnam 2013 september - december

18 Januari 2013 - 16 April 2013

Vietnam 2013 januari - april

16 September 2012 - 09 December 2012

Vietnam oktober - december 2012

09 Januari 2012 - 11 April 2012

Vietnam 2012 januari - april

27 September 2011 - 04 December 2011

Vietnam 2011 najaar

09 Januari 2011 - 11 April 2011

Vietnam 2011 januari - april

30 September 2010 - 25 November 2010

Vietnam 2010 oktober - november

17 Januari 2010 - 27 April 2010

Vietnam 2010 januari - april

01 Oktober 2009 - 01 November 2009

Vietnam oktober 2009

01 Januari 2009 - 01 April 2009

Vietnam januari-maart 2009

Landen bezocht: