Motor? - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Motor? - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Motor?

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 Februari 2012 | Vietnam, Hué

Onderweg naar Hue wordt gestopt bij Ngu Hanh Son. Dit is een uit het vlakke land stekende rotspunt van enkele tientallen meters hoog tussen Da Nang en Hoi An. In deze rots bevinden zich marmergroeven. Aangezien we nog geen kwartier geleden uit Hoi An vertrokken zijn, heeft de stop enkel het doel je wat te laten kopen bij een van de vele souvenirwinkels. Het is absoluut een bezienswaardigheid, die een stop meer dan rechtvaardigt, maar daarvoor is deze nu weer net te kort. Als je de tijd hebt kun je een enorme grot in, of de rots beklimmen. Er loopt een pad naar boven, maar sinds kort is de berg zelfs voorzien van een lift. Ik vind het er niet uit zien, maar het is natuurlijk wel een uitkomst voor de wat minder sportieve bergbeklimmers.

Ook in Hue stond het leven nog in het teken van Tet. De supermarkten zijn al wel weer open, maar de schappen zijn magertjes of eentonig gevuld. Ze hebben mij verteld, dat het nog wel een maand kan duren, voor weer alles te koop is. Elk jaar lees ik, dat de overheid maatregelen neemt, om te zorgen dat er genoeg is, om zo te voorkomen dat de prijzen voor Tet de pan uit rijzen. Er worden dan onder andere extra importvergunningen afgegeven voor vlees e.d. Of dat helpt, kan ik niet beoordelen. Wel zie ik dat de keuze in lekkere toetjes erg beperkt is. Kan ik geen Nescafe krijgen en is ook mijn favoriete kaas niet te koop. Goudse en Edam ligt niet in de vakken. Ik moet het nu doen met Cheddar. Deze komt trouwens van de zelfde kaasfabriek, Bottenga. Ik dacht altijd dat dit uit Nederland kwam, maar het blijkt uit Nieuw Zeeland te komen. Zal wel geëmigreerde Fries zijn. Kwaliteit is het wel. Stukken beter, dan de hier ook verkrijgbare Goudse kaas uit Frankrijk, niet te pruimen.

De mensen gaan massaal een dagje uit. Op de rivier kun je een trapboot huren in de vorm van een zwaan. Ik zie die zwanen hier al jaren aan de kant liggen en heel af en toe had ik er wel eens een enkele van op de rivier gezien, maar nu was er een ware vloot aan het varen.

De disco, normaal goeddeels toeristen, is nu afgeladen met Vietnamezen. Dat is voor hier een heel duur avondje uit. Ongetwijfeld zijn er de nodige die de hele avond op slechts een drankje doorbrengen. Maar er is tegenwoordig ook een categorie met echt geld, die mij makkelijk reduceren tot kleine jongen. Staat de Lexus voor de disco en zeker niet de goedkoopste uitvoering. Al snel heb je dan de neiging te denken, dat zulke jongelui zo'n auto nooit met eerlijk geld kunnen hebben gekocht. Of pa is stinkend rijk en stapelgek, of het is niet legaal. Net als ik dat zit te bedenken, komt er een nieuwe BMW voorrijden. De jongemannen die er uitkomen, zien er uit als de slechterikken in een Chackie Chan film. Heb je er weer een flink vooroordeel bij. De brommer en scooters die hier rijden hebben motoren van 80 tot 125 cc. Tegenwoordig zie ik hier ook steeds meer zware motoren rondrijden. Denk ik dan. Bij nadere inspectie blijkt er onder de imposant opgetuigde motor slechts een blok van 125 cc te zitten. Ik neem aan dat het maximum is voor het gewone rijbewijs. Slechts af en toe is het een echte motor. Het lijkt mij, dat je dat uiterlijk moet bekopen met een behoorlijke achteruitgang van de prestaties. Een dergelijk ding is natuurlijk een stuk zwaarder en een lichte brommer rijdt je er zo uit.
Elke toeristenplaats heeft zijn eigen groep zogenaamde Easy-riders, die rondrijden op zulke vermomde brommers. Zij richten zich met tourtochten op de toeristen. Je kunt je achterop het hele land laten rondrijden. Dat is natuurlijk wel de manier om het land te zien.
Om in stijl te blijven, hebben de rijders vaak juist wel echte helmen op. En dat is hier zeldzaam. Over het algemeen draagt men enkel iets, dat voldoende is om een bekeuring te voorkomen. Modieus is dan belangrijker dan veiligheid. Er zijn hier wel degelijk eisen aan een helm. Geen helm is snel een bekeuring, maar een niet goedgekeurde, die echt als zodanig duidelijk op afstand te herkennen zijn, dat gaat de politie blijkbaar toch te ver om daar ook nog op te letten. Hard plastic petjes. Een keer op de grond laten vallen en er zit een barst in. Of nog leuker, als je er zelf mee valt breekt de klep af en snijdt die een prachtige jaap in je voorhoofd.

Het is winter in Vietnam en dat betekent dat het dan in Hue best wel wat minder aangenaam kan zijn. Maar het is toch goeddeels droog en met temperaturen van tussen de zeventien en twintig graden altijd nog zo'n dertig graden warmer dan in Nederland. Is er al Elfstedenkoorts? Het lijkt mij leuk om op natuurijs te kunnen schaatsen, maar voor het overige.... De NS was al weer ontspoort zag ik op het internet. Uh sorry, kan de NS niet helpen, het is de schuld van Prorail. Kleedt jullie warm aan.