Regen, regen, regen .......... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Regen, regen, regen .......... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Regen, regen, regen ..........

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

03 December 2017 | Vietnam, Hanoi

Gistermiddag ben ik uit Hue vertrokken. Voor het eerst in al die jaren was ik blij om te vertrekken. Na de storm waarover ik heb verteld, is het een paar dagen aardig weer geweest, daarna heeft het bijkant enkel maar geregend. En flink ook. De afgelopen maand is in Hue zeker de gemiddelde Deventer jaarhoeveelheid gevallen. Misschien zelfs wel twee keer die hoeveelheid. Zonder overdrijven. Er hebben dagen bij gezeten waarop een aardige Nederlandse maandhoeveelheid is gevallen. In één dag, en dat soms meerdere dagen achter elkaar.
Ik weet dat het de regentijd is, per slot ben ik hier al de nodige keren in deze tijd van het jaar geweest, maar dit jaar is het wel erg bont. Normaal gesproken krijg je in de regentijd, weliswaar met enige regelmaat, een flinke plensbui op je dak, maar daarna breekt het zonnetje weer door en is iedereen na een kwartier de bui wel weer vergeten.
In de schaarse opklaringen moest ik dan ook gauw op de fiets springen om boodschappen te gaan doen. Want het bleef nooit lang droog. En dan flink inslaan, het kon wel eens dagen duren tot de volgende gelegenheid.
In het begin dreigden ook nog nieuwe overstromingen, maar dat bleef gelukkig beperkt. Het regende nu niet in het binnenland, maar enkel kort aan de kust, waardoor de rivier het allemaal wel snel kon afvoeren. Hue ligt zo'n 15 km van de kust.
Na verloop van tijd begon het ook aardig af te koelen. Een week geleden was de temperatuur gezakt tot 17 (avond), 20 (dag) graden. Dat zijn winterse temperaturen hier. Gelukkig was het de afgelopen week weer wat warmer. Het regende nog wel regelmatig, maar een stuk minder hevig. Vrijdag was het zelfs de hele dag droog en scheen de zon. Nee hè, als ik vertrek knapt het weer op. Maar ik maakte mij onnodig zorgen, gisteren plensde het weer in alle hevigheid. De receptioniste van het hotel begeleide mij de paar meter naar de taxi met de paraplu en dat was geen overbodige luxe.
Ik ben er dan wel aan ontsnapt, maar de Vietnamezen die er wonen zijn er volgens de weersverwachting voorlopig nog niet van af. Als je hier woont en werkt dan gaat het leven toch door. De mensen in Hue moeten wel compleet roestvrij zijn. Voor mij is enkel maar vervelend, ik heb niets te doen, behalve in mijn poncho te verhuizen van het hotel, naar een restaurant, naar de koffie en weer naar het hotel.

Ik mis dan ook mijn dagelijkse fietstochtjes, dus toen ik vrijdagochtend het mooie weer zag, ben ik gelijk op de fiets gestapt. Bij een stalletje een broodje gekocht en daarna pas 12 km verderop gestopt voor een koffie.
Dat was bij een groot tempelcomplex. Er tegenover zijn een souvenirstalletje en een terrasje. Een enkele toerist komt daar, maar de meeste bezoekers zijn Vietnamezen en dat is meestal in het weekeinde. Ik was die vrijdagochtend dan ook de enige bezoeker en ik mocht mij verheugen in de belangstelling van de drie dames die er werken. Dat moest wel in het Vietnamees, ze spraken niet of nauwelijks Engels. Hoe oud ik ben, getrouwd, ... niet, gescheiden dan wellicht. Een Vietnamese vriendin dan? Of ik in Vietnam werk? Nee hoor, daar ben ik veel te lui voor. Dat lukt mij allemaal in het Vietnamees. Knap hè, alhoewel, zo'n prestatie is dat nu ook weer niet. Dat uithoren van iemand waar je net mee kennismaakt, is hier de gewoonste zaak van de wereld. Ik weet al bijna bij voorbaat wat ze gaan vragen. Als ik nou niet zo lui was en wat serieuzer Vietnamees zou studeren, zou ik het allang een stuk beter kunnen.

Ik heb de nachttrein naar Hanoi genomen. Vanochtend was ik al om 6 uur bij mijn hotel. Dat is wat vroeg en mijn kamer was dan ook nog niet vrij. Mijn koffer heb ik in de lobby gelaten en ik ben op zoek gegaan naar ontbijt. En dat is zo vroeg op zondagochtend hier geen enkel probleem. Binnen 10 meter van mijn hotel had ik al een geopend restaurant gevonden. Na een prima ontbijt, bamisoep, ben ik een straatje omgelopen, waar ik een terrasje vond om in het opgaande zonnetje mijn eerste koffie te drinken. Daar was ik echt aan toe.

Nog 4 dagen van Hanoi genieten, donderdag het vliegtuig en dan ben ik komende vrijdag weer in Deventer.

• 03 December 2017 - 13:41

Hans:

Dag Kees,
    Allereerst bedankt voor je wekelijkse berichten! Jammer dat het weer de laatste tijd zo duidelijk een stempel heeft gedrukt op je verblijf. Hier is het niet (veel) beter: koud (beneden 0) en nagenoeg elke dag regen, niet in de door jou vermelde hoeveelheid). Het maakt voor jou de overgang a.s. vrijdag wellicht wat minder groot moet je maar denken.
    Resten nog een paar, hopelijk betere, dagen voor je alvorens je de terugreis begint.
    Ik wens je daarnaast nog een goeder reis toe en we zien elkaar in Deventer.

Gegroet,

Hans

• 03 December 2017 - 15:39

Jacques:

Hoi Kees.
    De laarzen zijn hier in de aabieding,wellicht zijn die bruikbaar voor een volgende keer.
    Zo te zien en lezen heb je het niet getroffen met het weer deze keer.
    Maar alles wijst erop dat hier de zomer inmiddels ook voorbij is.
    Goede reis wens ik je en tot ziens bij het bekende koffieadres in Deventer
    Groet,
    Jacques

• 03 December 2017 - 19:23

Jacky:

Hoi Kees ;

regen gedoe

Voor mij zal het de komende tijd wennen zijn zonder een reisverslag , vond het steeds bijzonder leuk

Kees een goede reis terug en tot vrijdag avond

groet Jacky

• 03 December 2017 - 19:37

Jacky:

Hoi Kees ; Je zal je bijna gaan vervelen door al die regen , nog even en je zit weer hoog boven de wolken en al dat regen gedoe

Kees een goede reis terug en tot vrijdag avond

groet Jacky

• 07 December 2017 - 17:35

Martin:

hoi keest ,hopelijk dat je maar droog overkomt vrijdag een goede reis