Een dikke trui aan. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Een dikke trui aan. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Een dikke trui aan.

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Januari 2024 | Vietnam, Hué

Toen ik in HCM met de taxi naar het vliegveld ging, vertelde ik de chauffeur in correct Vietnamees dat ik naar de vertrekhal van de binnenlandse terminal moet. Dat lukt mij wel, maar dat leidt er dan wel weer toe, dat de chauffeur denkt dat ik Vietnamees spreek. En dat is wel een wat voorbarige conclusie. Na de vraag waar ik vandaan kom en daarop 'ah, Nederland, tulpen!', wordt het al snel moeilijker en 'niet begrijpen' van mijn kant. Na enige tijd geeft hij het maar op. Ps Nederland is tulpen of voetbal, daardoor zijn wij wereldberoemd. Of ze weten waar Nederland ligt is heel wat anders.

In het vliegtuig van Vietnam Airlines krijg je tegenwoordig de veiligheidsinstructie van een folklore dansgroep op het scherm. Voor het eerst sinds jaren, dat ik de instructie weer eens volg.

Aangekomen in Hue trof ik een electrische VinFast-taxi. Dat was een dubbele primeur voor mij. Het eerste ritje in een VinFast, een Vietnamese auto, en ook de eerste keer in een electrische auto. De auto is uitgerust met een groot scherm midden op het dashbord, maar daarop staat niet de taximeter. Dus, 'waar is de meter'. In taxichauffeurs heb ik niet het allergrootste vertrouwen. Ha!, op de telefoon van de chauffeur, die hij daarna weer wegsteekt. Na enige discussie werd de telefoon op de middenarmsteun gelegd zodat ik kon meekijken. De rekening klopte exact met de tarieven op de zijruit, dus niets aan de hand. Ik denk trouwens dat het wel op grote scherm hoort, maar dat de chauffeur niet weet hoe. De Vinfast heeft een mooi interieur, maar wel een boel plastic. En erg stil was die ook niet. Geen benzinemotor, maar best wel veel bandengeluid. Zo'n taxi is natuurlijk ook vast niet de duurste uitvoering. En wat moet je tegenwoordig eigenlijk zeggen, gas geven wordt dat stroom geven?

De eerste twee dagen in Hue was het 27°. Daarna schrikken. Dinsdag donderde de temperatuur met 10° graden naar beneden. En regen. De eerste dag behoorlijk en daarna drie dagen miezeren. Dat was dus afzien. Geheel onverwacht is het niet. Dat is de winter hier. December en Januari is niet de beste tijd om in midden- en noord-Vietnam te zijn. Ik ben dus niet geheel onvoorbereid. In een tas die vrienden voor mij bewaren, zit een extra dikke trui. Die had ik al direct opgehaald. En ik breng het grootste deel van de tijd door in mijn stamtent. Daar is het nauwelijks warmer dan buiten, maar in ieder geval droog. Internetten, boek lezen, een puzzel maken. Dat is wel duur, de koffie kost daar een euro. Wel een probleempje, mijn lange broek moest in de was en de 2e lange die ik bij mij heb naast 3 korte, is een dunne zomerbroek. Onderhand is mijn hotelkamer ook 17°. Ik vouw mijn dekbed dubbel, is groot genoeg.

Gisteren was het al iets beter. De regen is gestopt en het was 20. Vond ik nog best wel koud.. Vanochtend zie ik zelfs al een voorzichtig zonnetje. De voorspelling voor komende week is een heel stuk beter, elke dag een paar graden erbij. Volgende week zondag wordt 30° verwacht. Dat lijkt er meer op.

Ik kom wel veel in Vietnam, maar ik blijf wel een Nederlander. Dus toen ik in de supermarkt zag, dat ik bij de toetjes een gratis waterhouder kon krijgen, zulke belangrijke zaken kan ik lezen in het Vietnamees, kon ik dat natuurlijk niet laten staan. Nog van een goed merk ook, weet ik van een Vietnamees, LocknLock uit Korea. Ik moest wel twee keer zoveel toetjes kopen, maar ach dat komt snel genoeg op. Ik denk dat de aktie de prijsverhoging moest verhullen. De toetjes waren aan de dure kant, maar er zit nu wel collageen in. Staat er met dikke letters op. Zal wel ergens goed voor zijn, al weet ik niet waarvoor. Ik heb natuurlijk niets aan de waterhouder, die staat nu bij mijn vrienden.

Tot besluit nog even op brommen op Nederland. Deze week waarschuwde de topman van ASML tegen het beperken van arbeidsmigranten en internationale studenten. Bij ASML, de toponderneming van Nederland, is dat 60% van de werknemers. Kennelijk leiden wij in Nederland veel te weinig jongeren op voor een technisch beroep. Allemaal op kantoor, kun je nog thuiswerken ook. Ik ben echt geschrokken van sommige van de reacties die daarover loskwamen op het net. Buitenlanders, slecht, hooggeschoold of niet, allemaal eruit. Als dat een probleem opleverde voor ASML, dan moest het bedrijf maar vertrekken uit Nederland. ASML technologisch het neusje van de zalm en Nederland dat een groot deel van zijn welvaart te danken heeft aan internationale handel. Dan zijn wij zeker beter af met een Indiaas bedrijf in IJmuiden. Ik ga er maar vanuit, dat het slechts een kleine minderheid is die zo denkt, maar wel erg luid is op het net.

Stel nu eens dat de andere landen alle Nederlandse expats eruit gooien.

• 28 Januari 2024 - 11:49

Joop De Buurman:

Voor het moeilijk maken van het leven van Nederlandse expats, hebben we geen andere landen nodig, Kees, dat doen we zelf wel: na 50 jaar bij de ABNAMRO klant te zijn geweest, kreeg ik onlangs bericht van ze dat mijn rekeningen worden opgeheven. Ik woon volgens de bank nl in een risikoland en de regeltjes in NL maken het wel erg duur om mij als klant te houden. Ben nu aan het puzzelen hoe mijn AOW naar Nicaragua te krijgen. De menselijke maat is inmiddels wel uit het zicht verdwenen in het regeltjes-oerwoud van dat poldertje aan de Noordzee.