Het bezoek kwam ongelegen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Het bezoek kwam ongelegen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Het bezoek kwam ongelegen

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 Maart 2024 | Vietnam, Hué

Het bezoek van WA kwam wat ongelegen en moest helaas worden afgezegd. Deze week werd de reden bekend. De president van Vietnam bleek een niet zo schoon blazoen te hebben en moest dus aftreden. Normaal zou dat het nieuws in Nederland nauwelijks halen, maar vanwege het ongemak voor WA is het nu voorpaginanieuws. WA had zich zo op de trip verheugd. Hij is gek op Vietnam, is er al drie keer eerder geweest.

De handelsmissie is gelukkig wel doorgegaan. Ook een paar ministers waren mee. Onder andere vd Wal, minister van Natuur en Stikstof. Zeker om de Vietnamezen uit eigen ervaring te te vertellen hoe je het niet moet doen.

Vietnam heeft behoorlijk meer last van corruptie dan Nederland. Vietnam staat op plek 83, Nederland op 8, op een lijst van 180 landen. Zijn er nog wel 97 landen die het slechter doen dan Vietnam. Door al het geklaag zou je het niet denken, maar Nederland is een geweldig land om te wonen.

Dat de president moest aftreden, trouwens de 2e in een jaar tijd, komt omdat tegenwoordig corruptie niet meer normaal wordt gevonden. De bestrijding is een politieke prioriteit geworden.

Volgens sommige media zou er wel eens meer achter kunnen zitten. Tja, dat zou wel eens kunnen. Maar aan "zou wel eens kunnen" waag ik mij maar niet. Mijn contacten zijn redelijk beperkt tot het lokale horecapersoneel, in het politburo ken ik niemand. Ik hou het er maar op, dat corruptiebestrijding hier op 1 staat. De partijleider van de communistische partij, feitelijk de machtigste man, heeft de jacht geopend. En met behoorlijk succes, 10 jaar geleden stond Vietnam in de genoemde index nog op plaats 119.

Als grote graaier ben je hier je leven niet meer zeker. De minister van Volksgezondheid waarover ik vorig jaar heb verteld, die zijn zakken heeft gevuld tijdens covid, heeft 18 jaar gekregen. Momenteel is een rechtzaak aan de gang tegen een "zakenvrouw", die het heeft gepresteerd 11,5 miljard euro achterover te drukken. Ze heeft een bank compleet geplunderd. Dit met hulp van de nodige ambtenaren die bereidwillg de andere kant op keken en nu ook terecht staan. Tegen haar is de doodstraf geëist.

Vietnam wil een welvarend modern land worden en daabij past geen corruptie. Ook op andere fronten wordt hieraan gewerkt. Zo willen ze zich meer internationaal laten gelden.

Het buitenlands beleid van Vietnam heeft het motto Bamboo-diplomatie. 'Bamboo met sterke wortels, stevige stammen en flexibele takken.' Er zijn de laatste jaren meerdere vrijhandelsverdragen gesloten, onder andere met de EU. Ook doen ze mee aan een VN-missie en zijn ze nu lid van de mensenrechtencommissie van de VN. Gezien de krantenartikelen die ik daarover lees, zijn ze daar best trots op.

Vietnam heeft wel wat andere ideeën over mensenrechten dan wij, maar dat is niet zo vreemd, dat geldt voor het merendeel van de landen. Zeker over privacy en vrijheid van meningsuiting denken ze heel anders.

Ik heb lang gedacht dat, ondanks het communistische systeem, Vietnam toch vrij liberaal is. Een stuk vrijer dan bijvoorbeeld China. Echter de laatste tijd komen ze met ideeën die mij behoorlijk laten twijfelen. Zoals elke scooter een camera, daar lees ik trouwens niets meer over. Dat zal wel op praktische problemen stuiten. Elke Vietnamees zo gek krijgen dat die een camera aanschaft. Nu is er het voornemen om per 1 juli een e-id met dna, irisscan, vingerafdrukken en stempatroon in te voeren. En sinds kort loopt er een proef met geautomatiseerde surveillance van de sociale media. Op deze manier gaan ze China achterna.

Het internet werd toch al gevolgd. Staat gewoon in de krant. Maar dan wel pas nadat er 'publieke onrust' is ontstaan, volgens de krant dan. Maar ja, welke TikTokker leest nu de krant. Is er weer een licht die idiote stunts op een motor op de openbare weg uithaalt en dit zelf op het net zet. Krijgt je een paar dagen later bezoek van de politie. Een hier bekende influencer, lingeriemodel, moest recent behoorlijk door het stof. Ze werd o.a. vervolgd voor het veroorzaken van sociale onrust. Dat is hier geen lichte overtreding. 1 jaar. Voorwaardelijk, dus het stof heeft geholpen.

Hoe de gemiddelde Vietnamees hier over denkt, kan ik moeilijk inschatten. Daarvoor is mijn Vietnamees zwaar onvoldoende en hun Engels is vaak ook maar beperkt. En ik ken ook niet een representatieve doorsnede van de bevolking. Er wordt wel eens wat gemopperd, maar wie doet dat nu niet. Volgens mij kan het ze weinig schelen, ver van mijn bed, waarom je druk maken over iets dat je toch niet kan veranderen. Patriottistisch zijn ze wel. Veel Vietnamezen hebben de Vietnamese vlag voor het huis hangen. Een enkele keer in combinatie met de partijvlag, zal wel een partijlid wonen.

Soms vraag ik mij weleens af, of ons systeem wel zoveel beter is. In theorie ja, maar in Nederland (en de nodige andere landen) is de democratie ontaard in wij en zij en scheldpartijen. Maar goed, bij ons mag je schelden, dat houdt je hier niet lang vol. Maar als dat nu de grootste verworvenheid van onze democratie is?

Ruilen zal ik toch niet willen, daarvoor hecht ik teveel aan mijn eigenwijze mening en privacy.

Bij deze een heel groot voorbehoud over bovenstaande, mijn wijsheden komen goeddeels uit de krant en echt ingeburgerd ben ik niet.

• 24 Maart 2024 - 10:06

Guus Bruins:

Hoi Kees,

Wat weer een leuk stuk, grote glimlach hier bij het lezen. Mooi dat het je zo goed gaat!

Groet,

Guus

• 24 Maart 2024 - 16:12

Hans Olde Hanhof:

WA kon niet komen ondanks dat hij erg graag in Vietnam komt waar de grote graaiers nu sneller achter de tralies verdwijnen. Dan doe jij het beter, wat het reizen naar betreft. Wel oppassen nu iedereen beter kan worden gevolgd.

Alle gekheid op een (bamboe)stokje, ik heb weer genoten van je uitvoerig bericht.

Gegroet,

Hans