Jojo-weer en nieuw hotelpersoneel. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Jojo-weer en nieuw hotelpersoneel. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Jojo-weer en nieuw hotelpersoneel.

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

09 Maart 2024 | Vietnam, Hué

Toen ik hier vorig jaar rond deze tijd was, was het weer redelijk gelijkmatig tussen warm en heet. De lange broek is toen de koffer nauwelijks uitgeweest en de trui al helemaal niet. Deze keer is dat wel anders, echt slecht is het niet, maar dit voorjaar heb ik al een paar keer meegemaakt dat het weer plotseling een stuk frisser was. Deze week was het een keer andersom. Het ging van zondag niet onaangenaam naar maandag heel heet. In een dag 10° graden erbij met nog eens 5° graden gevoelstemperatuur erbovenop.

Dus dinsdag al om 7 uur naar het grote zwembad, het hotelbad was nog niet klaar. Om 7 uur kan nog net, dan ligt nog een kant van het bad in de schaduw. Laat ze daar nu ook op het idee zijn gekomen om onderhoud aan het bad te plegen. Kennelijk is de winter een erg slechte perode om een zwembad te repareren.Mocht ik niet in het grote buitenbad, maar moest ik naar binnen. Had ik dus rustig nog een uur in bed kunnen blijven liggen. En het binnenbad is ook nog steeds stervenskoud.

Woensdag een klein wondertje. Het hotelbad is klaar! Gelijk wezen zwemmen. Een goed idee aangezien donderdag het weer de andere kant uit kukelde. Van 36° naar 24°. Het weer lijkt dit voorjaar wel een jojo. Nu is 24 niet slecht, maar na 36 is het afzien. Nog net warm genoeg voor de korte broek. Overal binnen is het toch nog wel aangenaam, duurt nog wel een paar dagen voor het is afgekoeld en voor die tijd is het alweer warmer.

Ik heb nieuw haar. Tenminste volgens de nodige Vietnamezen. Ik ben naar de kapper geweest en dan krijg je hier niet de domme vraag of je naar de kapper bent geweet. 'Nieuw haar' is de standaard reactie.

Het hotel heeft nieuw personeel. Een receptionist en iemand die de boel aanveegt, iets anders heb ik hem nog niet zien doen. Alhoewel, nu ik erover nadenk, ik geloof dat hij de zwembadomheining heeft geverfd. Toen had hij echter een mondmasker voor, dus zeker ben ik niet, maar hij heeft de zelfde maniertjes.

Van beide heren wordt ik wat kriegel. De nieuwe receptionist is overdreven beleefd en de klusjesman staat die domme buitenlander alles in gebaren uit te leggen. Terwijl ik wel laten blijken enig Vietnamees te kunnen, blijft de receptionist mij telkens als ik naar buiten loop 'have a good time' wensen. En de klusjesman steekt 3 vingers op, waar ik uit afleid dat de verfklus nog 3 dagen duurt. Of wijst naar voren ten teken dat ik mijn fiets wat netter moet parkeren, nou ja zeg. Ik zet de fiets al heel braaf in de hoek bijkant in de plantenbak, zodat er ruimte voor de scooters blijft.

De receptionist heb ik zojuist verteld, dat ik wel wat Vietnamees spreek. Daar heb ik al weer spijt van. Ik kreeg een Vietnamese spraakwaterval over mij heen. De nuance tussen wel wat Vietnamees en de taal beheersen ontgaat hem volledig. Have a good time versta ik ook wel in het Vietnamees en zolang ze rustig spreken en het niet te moeilijk maken, dan kom ik ook nog wel een eind. Het personeel in mijn stamtent spreekt ook regelmatig in het Vietnamees tegen mij, maar die houden het wel eenvoudig. Ps met de klusjesman heb ik nu ook al een paar woorden in het Vietnamees gewisseld. Dat bleef tenminste simpel.

Bij de jongelui is de rage om continue selfies te maken wel wat overgewaaid. Er is wel een andere rage voor in de plaats gekomen. Al lopend door de straat wordt alles gefilmd met de telefoon. En, met name nogal wat, nota bene, bejaarde toeristen maken zich hieraan schuldig, ongeneerd alles en iedereen filmend.

Van mijn nieuwe broek, een echte North Face van 7 euro, liet het stiksel van de rits los. Zou je toch niet verwachten van zo'n merk. Kwam het naaisetje dat ik al jaren meeneem ook eens van pas. Ik zat de broek te repareren in mijn stamtent. Volgens de serveerster 'so cute'. Hoezo? Vietnamese mannen doen dit niet. Dit zag ze alleen bij Westerse toeristen. Nou, er zijn volgens mij ook voldoende Nederlandse mannen, die dit dankbaar aan hun vrouw overlaten.

Een paar verslagen geleden heb ik geschreven dat dure telefoons en tablets hier beduidend goedkoper zijn. Inmiddels ben ik erachter dat het hier wat anders werkt dan bij ons. Voor de feestdagen zijn de prijzen verlaagd en daarna weer duurder. Nog steeds goedkoper, maar het verschil is wel een stuk kleiner. Bij ons is het precies andersom. Kun je beter wachten tot de feestdagen voorbij zijn.

Ik kocht een zak zoute pinda's, daar kreeg ik een zak zoute erwten bij cadeau. Dat heb ik maar niet geprobeerd, mijn vrienden waren er blij mee.

Het verslag is deze keer wat eerder dan normaal. Morgen ga ik een dagje naar Da Nang. Vandaar.

• 09 Maart 2024 - 13:46

Hans Olde Hanhof:

Ik was in eerste instantie al verbaasd dat je bericht op zaterdag binnenkwam. Pas aan het eind was het duidelijk. Wat het weer betreft heb je niets te klagen, eergistermorgen was het 1 graad C, gister 2 en ik denk dat het vandaag niet veel warmer is (of minder koud).

Ook heeft het de laatste tijd veel geregend. Nog steeds de verwarming aan en dat bij de nog immer hoge gasprijzen.

Veel plezier in Da Nang (waar ken ik dat van).