Een borrel uit de theepot en een prijsverhoging. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Een borrel uit de theepot en een prijsverhoging. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Een borrel uit de theepot en een prijsverhoging.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

23 Februari 2020 | Vietnam, Hué

Vorig jaar heb ik een keer verteld over een borrel die wordt gestookt van het rijstafval van de rijstbierbrouwerij. Vrienden van mij hebben een jerrycan van dit spul gekocht en dit in een grote luxe glazen pot gevuld met een soort appeltjes verder laten rijpen. De oorspronkelijk blanke drank krijgt daardoor een mooie bronskleur. Het is niet enkel de kleur die anders is, volgens mij is ook het alcoholpercentage toegenomen. Meestal is de rijstborrel niet al te sterk en hapt makkelijk weg. Maar de appeltjes-rijstborrel is van een ander kaliber. Ik heb hier tenminste nog niet eerder een dergelijk stevige borrel gedronken. Na de eerste slok werd ik behoorlijk voorzichtig. Daarna werden het erg kleine slokjes.
Als je hier met vrienden drinkt valt het aan te bevelen wel enigzins bij de les te blijven, er is altijd wel een tafelgenoot die de kopjes weer bijvult. Je schenkt nooit enkel voor jezelf in. Gelukkig staat er ook altijd wel eten op tafel bij het drinken, dus kun je de boel wat in evenwicht houden.
De glazen pot is voorzien van een kraantje. Een klein theepotje wordt gevuld en die op zijn beurt wordt uitgeschonken in kleine porceleinen kopjes. Die kopjes worden hier ook voor de thee gebruikt. Voor de argeloze toeschouwer ziet het er dus allemaal redelijk onschuldig uit. Alleen zijn de "theedrinkers" wel erg gezellig en enthousiast.

Het is hier heel gebruikelijk om door een trouwdatumdeskundige een gunstige datum voor je huwelijk te laten uitzoeken. Op basis waarvan, daarvan heb ik geen enkel idee. Wel weet ik onderhand, dat het kort na het begin van het nieuwe jaar het een goede tijd is om te trouwen. Ik zie elke dag wel een trouwstoet voorbij komen en ook de feestzaal vlak bij mijn hotel heeft nu dagelijks minstens een trouwpartij. Afgelopen najaar had deze feestzaal het beduidend rustiger. En dat is elk jaar zo.
Een serveerster in mijn hotel heeft mij vorig jaar al eens verteld, dat ze serieuze verkering heeft en dat ze voornemens zijn om te trouwen. Toen ik nu informeerde of ik binnenkort een uitnodiging kon verwachten, vertelde ze mij dat ze pas volgend jaar gaan trouwen. Ze waren bij een monnik geweest en die heeft hun verteld, dat dit jaar voor hun geen gunstig jaar is om te trouwen.

Al na middernacht komen er twee jongedames bepakt en bezakt mijn hotel binnen op zoek naar een kamer. Mijn hotel is tevens een hostel met een aantal gemeenschappelijke slaapkamers. Volgens mij kost een nacht daar acht dollar inclusief ontbijt. Dat vonden ze te duur en ze gingen op zoek naar een ander goedkoper hostel. Die zijn er genoeg hier, maar om nou midden in de nacht over straat te lopen struinen om een paar dollar uit te sparen, dat zou Dagobert jaloers kunnen maken.
Nu heb ik zelf, op een nacht meer dan veertig jaar geleden in een jeugdherberg na, weinig verstand van hostels, dus kan ik het niet echt beoordelen. Ik weet wel dat het goedkoper kan dan in mijn hotel/hostel, maar als ik de slaapzalen zie, denk ik dat je nog wel behoorlijk zult moeten zoeken om een beter slaapplek te krijgen. Het ziet er allemaal heel netjes uit.
Zelf heb ik natuurlijk een privekamer. Dat is wel duurder dan een bed in de dorm, maar ik krijg een speciale prijs. Ik zit hier al de nodige jaren en ik had mij er al wel eens over verbaasd, dat de prijs steeds het zelfde bleef, terwijl inflatie hier toch ook geen onbekend begrip is. Deels werd dat goedgemaakt doordat de kamerprijs in dollars is, maar zeker de laatste paar jaar maakt dat de inflatie niet meer goed. Dit jaar echter was ik wel aan de beurt en kreeg ik ook gelijk een stevige verhoging van twee dollar per nacht. Ik denk achteraf dat het personeel mij steeds de ooit afgesproken prijs in rekening bracht, zonder dat de eigenaar zich dat helemaal realiseerde. En dan zijn vorig jaar de kamers ook nog opgeknapt en zijn deze allemaal wat duurder geworden. Mijn kamer heeft onder andere een nieuwe laminaatvloer gekregen, niet mijn kleur, maar dat is spijkers op laag water zoeken.
Ondanks de prijsverhoging heb ik niet overwogen om een ander hotel te zoeken. Ik heb de grootste kamer die ze hebben, voorzien van een ruim balkon en op een prima lokatie. Ik kan ongetwijfeld elders een goedkopere kamer krijgen, maar dat kan ik ook wel in dit hotel. Voor wat ik nu betaal, zelfs na de verhoging, zal het moeilijk zijn een vergelijkbare kamer te krijgen.
Wel ben ik nu wat veeleisender. Al jaren ergerde ik mij eraan, dat er geen stop in de wastafel zit. Daarover heb ik mij nu maar eens beklaagd. Ik kreeg zelfs meer dan gevraagd. Ik was tevreden geweest met een losse dop, maar er is een nieuwe zwanenhals met een draaibare afsluiter gemonteerd. Verder heb ik nu gevraagd om en gekregen een verlengsnoer met stekkerdoos. Er zitten wel vijf stopcontacten in de kamer, maar vier daarvan op wel erg ongelukkige plaatsen.

Corona-update:
Ook de volgende week blijven de scholen nog gesloten.
Van de 16 corona-patienten in Vietnam zijn er inmiddels 15 genezen.

p.s.
Koreaanse pop-muziek is hier behoorlijk populair. J-Hope, een rapper van BTS (een, beter, de Koreaanse topband) heeft samen met een Amerikaanse zangeres een nieuwe hit, "Chicken Noodle Soup". Het dansje erbij is een moderne variant van de vogeltjesdans. Kijk maar eens op YouTube.

  • 25 Februari 2020 - 14:54

    Jos H:

    Mss moet dit wel de nieuwe trend worden: vertellen hoeveel er genezen van Corona...scheelt mss wat paniek!

  • 01 Maart 2020 - 20:32

    Jacky:

    Hoi Kees, weer mooi en duidelijk geschreven over het leven en de leuke bijzonderheden Bepaalde 'bijzonderheden' als steeds hogere prijzen en belastingen is hier ook een vervelende hobby De gemeente heeft de Afvalstofheffing en vooral OZB abnormaal opgewaardeerd , ga er wat tegen doen maar of het resultaat geeft is weer de vraag We zijn hier ook nog niet verlost van het 'ruig' weer maar 'je went' er aan
    Carnaval weer voorbij , vrijdagavond bij Willem is ook weer gezellig verlopen Van middag [zondag]naar de schouwburg geweest de jaarlijkse dag van de Deventer amateur artiesten Heb echt wel genoten van een "fris' zangkoor en het Deventer Jazz orkest met een hele goede zangeres en natuurlijk was er voldoende te kletsen Het Klein Verslag uit Deventer.... Kees nip ze.... Groet Jacky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Kees

Als gepensioneerde genieten van een andere cultuur en een ander klimaat

Actief sinds 17 Feb. 2009
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 252661

Voorgaande reizen:

17 Januari 2024 - 08 April 2024

Vietnam voorjaar 2024

13 September 2023 - 07 December 2023

Vietnam najaar 2023

10 Februari 2023 - 02 Mei 2023

Vietnam voorjaar 2023

20 September 2022 - 16 December 2022

Vietnam najaar 2022

29 Maart 2022 - 29 April 2022

Vietnam voorjaar 2022

17 Januari 2020 - 10 April 2020

Vietnam voorjaar 2020

16 September 2019 - 10 December 2019

Vietnam 2019 najaar.

17 Januari 2019 - 12 April 2019

Vietnam 2019 voorjaar

19 September 2018 - 13 December 2018

Vietnam 2018 najaar

23 Januari 2018 - 18 April 2018

Vietnam 2018 voorjaar

14 September 2017 - 08 December 2017

Vietnam 2017 najaar

12 Januari 2017 - 06 April 2017

Vietnam 2017 voorjaar

20 September 2016 - 09 December 2016

Vietnam 2016 najaar

24 Februari 2016 - 11 Mei 2016

Vietnam 2016 voorjaar

19 Januari 2015 - 16 April 2015

Vietnam 2015 voorjaar

17 September 2014 - 17 December 2014

Vietnam 2014 najaar

05 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Vietnam 2014 voorjaar

22 September 2013 - 21 December 2013

Vietnam 2013 september - december

18 Januari 2013 - 16 April 2013

Vietnam 2013 januari - april

16 September 2012 - 09 December 2012

Vietnam oktober - december 2012

09 Januari 2012 - 11 April 2012

Vietnam 2012 januari - april

27 September 2011 - 04 December 2011

Vietnam 2011 najaar

09 Januari 2011 - 11 April 2011

Vietnam 2011 januari - april

30 September 2010 - 25 November 2010

Vietnam 2010 oktober - november

17 Januari 2010 - 27 April 2010

Vietnam 2010 januari - april

01 Oktober 2009 - 01 November 2009

Vietnam oktober 2009

01 Januari 2009 - 01 April 2009

Vietnam januari-maart 2009

Landen bezocht: