Toch weer over corona. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Toch weer over corona. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Toch weer over corona.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Maart 2020 | Vietnam, Hué

Helaas toch weer nieuws van het coronafront. Deze week zijn er in Vietnam vier nieuwe gevallen van covid bijgekomen. Een man die terugkwam uit Korea bleek bij aankomst in Vietnam ziek te zijn en is direct in quarantaine gegaan. Volgens mij ga je hier zo wie zo in quarantaine als je uit een risicogebied komt. Een Vietnamese die onlangs in Europa was geweest, onder andere in Italie (maar ze vloog terug via Londen) was al thuis in Hanoi toen ze ziek werd. Zij heeft ook nog twee anderen besmet.
De Vietnamese overheid is actief op zoek gegaan naar mensen die bij haar in het vliegtuig hebben gezeten. En dat leidde hier in Hue tot enige paniek. Toen ik gistermiddag bij vrienden op visite ging hoorde ik dat straat waarin mijn hotel staat zou zijn afgesloten. In een groot viersterrenhotel (naast het mijne) zouden gasten zijn met het virus onder de leden. De hele buurt zou een quarantainegebied zijn. Daar was ik toch slechts vijf minuten geleden vandaan komen fietsen en toen was er toch echt niets aan de hand. Kort daarna kwam haar man terug van de supermarkt. Het was daar chaos. Iedereen was aan het hamsteren. Kennelijk bang dat straks de hele stad wordt afgesloten.
De paniek is waarschijnlijk veroorzaakt doordat een paar gasten van dat hotel in hetzelfde vliegtuig hebben gezeten als de vrouw uit Hanoi. Deze zijn gisterochtend op het virus gecontroleerd. Tenminste dat maak ik er nu van. Ik heb toen wel wat politie in de staat gezien, maar daar had ik toen niet veel bijzonders achter gezocht.
Dat op basis van een gerucht er paniek ontstaat geeft wel weer, dat de berichtgeving over de epidemie schromelijk te kort schiet. En dan bedoel ik niet de kwantiteit, daaraan ontbreekt het absoluut niet. Ook de uitzonderlijke maatregelen die in sommige landen zijn en worden getroffen, dragen niet bepaald bij aan een gerust gevoel. Zoals beelden van Korea waar het leger de straten sproeit met een desinfectiemiddel. Ik kan mij niet voorstellen dat dat ook maar een besmetting voorkomt. Het is hooguit dat de overheid daar krachtdadig wil overkomen. Of bankbiljetten (China, Korea) uit de roulatie halen. Als iemand ziek is, kan die wellicht met het overhandigen van geld het virus overdragen, maar dat lukt dan ook wel met een gloednieuw bankbiljet.
Sommige maatregelen hebben mijn inziens zelfs een averechts effect. De dreiging van een verplichte quarantine, en dan niet thuis maar in een ziekenhuis of zelfs een omgebouwd legerkamp, maakt dat mensen wellicht wat makkelijk vergeten te vertellen dat ze in een risicogebied zijn geweest. Als je nog niet ziek bent, wordt je het daar wel. (p.s. dit is een ongefundeerde mening van mij.)
Goede voorlichting zou het toverwoord moeten zijn. Over hygiene, over hoe besmetting te voorkomen, over wat te doen als je je ziek voelt. Maar ook eerlijk zijn over de ziekte. Dagelijks de aantallen in de krant geeft snel een verkeerd beeld. 100.000 mensen lijkt veel, maar dat is het helemaal niet. Tot nu toe is in Nederland bij 1 op de 100.000 mensen het virus geconstateerd. (ps in China 6 op de 100.000) Het is een ziekte waaraan je dood kunt gaan, dus serieus, maar de besmettelijkheid is helemaal niet zo vreselijk groot. Iemand die virusdrager is, besmet gemiddeld twee a drie mensen en dan meestal nog enkel iemand waarmee deze nauw contact heeft. En ja, dan is twaalf uur in een vliegtuig naast een virusdrager vast ook wel riskant. Gelukkig vloog de vrouw business-class, daar zitten niet zo veel mensen en is de afstand tussen de stoelen beduidend groter.
Gisteravond had ik mijn verhaaltje zo goed als klaar, toen rond middernacht twee ambulances voorreden bij het buurhotel. Kennelijk was besloten dat de mensen die 's ochtends zijn onderzocht toch in quarantaine moesten. Misschien is ook besloten dit midden in de nacht te doen om de paniek niet nog groter te maken. Echt weten doe ik het niet, het is voor mij een beetje raden.
Ernstig ziek waren ze in ieder geval nog niet. Ik zag een gast gewoon naar de ambulance lopen, de portier met de koffer erachteraan. Deze ochtend werd in de krant, waar meerdere keren daags de statistiek wordt bijgewerkt, geen melding gemaakt dat er patienten in Hue zouden zijn, er wordt enkel melding gemaakt, dat de passagiers uit het zelfde vliegtuig worden getest op het virus.
Als het zo dichtbij komt is het toch wel even schrikken en ook mijn nuchtere zieltje kan dan wel enige geruststelling gebruiken. Dat lukte toch wel snel. Zolang ze je niet opsluiten in een cruiseschip waar het virus al rondwaart, zal het risico wel meevallen. Ik maak mij nu hooguit zorgen, dat ze daadwerkelijk op het idee komen om hier de straat af te sluiten.

• 12 Maart 2020 - 21:50

Jacky:

Hoi Kees, elke dag meningen en maatregelen welke je moet aanhoren Als het je treft zal het niet prettig zijn maar het hele gebeuren wordt wel echt door de media uitgemolken vind ik , je hoort de meest onzinnige vragen en adviezen , heb nog weinig zin om het te volgen
    De natte moesson met z'n stormen verdwijnen hier en de lente komt eraan , dat zeggen de weerjongens en ik hoop dat ze het goed hebben Een lekker zonnetje maakt de dag toch wat prettiger in deze wat verwarrende periode Volgende week zaterdag met Jan mee naar de schouwburg er komt een Sixties band
    maar door de corona mogen er niet meer dan 100 personen in , weet dus niet of het wel doorgaat
    Kees , het wordt hier ook menens

veel plezier , en in april gezond weer thuis …. `Groet Jacky