Hue is niet saai. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Hue is niet saai. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Hue is niet saai.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 December 2019 | Vietnam, Hué

Vorige week maakte ik melding van een internetter die Hue maar saai vindt. Ik heb toen verzuimd om te vertellen waarom ik het niet saai vind. Nu schrijf ik hier elke week over, maar dit is wellicht een goed moment om in herhaling te treden.

Vietnam is uberhaubt nooit saai. Het is letterlijk en figuurlijk vreselijk kleurrijk. Het is een en al bedrijvigheid. Als je hier voor het eerst komt, noem je het chaos. Na enige gewenning zie je het als prettig gestoord.
Vietnam is een land dat zich razendsnel ontwikkeld. In de 17 jaar dat ik hier kom, heb ik veel zien veranderen. Niet alles, maar veel ten goede. Het belangrijkste positieve is dat het gros van de Vietnamezen een hogere welvaart hebben bereikt. Grote bedrijven hebben zich hier gevestigd. De kans dat je iets in huis hebt, dat "made in Vietnam" is, is tegenwoordig redelijk groot.
Toch is het merendeel van de bedrijfjes nog erg kleinschalig. Als iets stuk is, kun je het hier nog wel ergens betaalbaar laten repareren. Een kleermaker, de meubelmaker, een reparateur van ventilators (hier een eerste levensbehoefte), de verchroomer, de altaarmaker, de reviseur van vrachtwagenassen, de lijst is eindeloos. Omdat hier in de tropen alles open is, kun je het allemaal zien. Heel vaak ook gebeurt het op de stoep. Winkels zetten zoveel mogelijk van hun handel, zover als de politie het tenminste toelaat, buiten. De markt neemt zo ongeveer de hele straat in beslag. De fietsenmaker verft een frame met een spuitbus op straat. Daar dien je wel met een grote bocht omheen te lopen, wil je niet ook geverfd worden. Hier in de buurt zit een garage die autobanden repareert. Nou ja garage, het is niet eens mogelijk ook maar één auto binnen te zetten. Gewoon aan de straatkant (van een drukke straat), gaat de auto op de krik. En dan natuurlijk ook nog de mobiele straathandel, die vaak erg stationair is. Niet te vergeten de instant-horeca. Soms complete restaurants die zich ergens op de stoep installeren. Maar ook een dame met thuis gebrouwen koffie in een hergebruikte pet-fles en een koelbox met ijs. Niet moeilijk te raden, ze verkoopt ijskoffie, die je dan kunt opdrinken op een kleuterkrukje, welke ze ook heeft meegebracht. Maar het is niet altijd zo duidelijk wat ze verkopen. Nu na al die jaren, heb ik soms nog geen enkel idee.
Ik kan mij er nog steeds mee vermaken door gewoon om mij heen te kijken. Dat verveelt nooit.

Waarom nu uitgerekend Hue. Dat ik hier ben terechtgekomen is toeval, maar het is weloverogen dat ik niet naar een andere plaats ben gegaan. Ho Chi Minh Stad (Saigon) is erg leuk om een paar avonden te stappen, maar verder veel te groot en veel en veel te druk (10 miljoen inwoners). Hanoi is mooier dan Hue, maar ook veel te groot en druk. Hue is met 350.000 inwoners een stad die groot genoeg is, om toch van alles in ieder geval wel iets te hebben. Tegelijkertijd blijft het hier leefbaar. In een kwartier fiets ik hier tussen de rijstvelden, nog een kwartier verder en ik zit in de bossen en de heuvels. Ook het strand is niet ver weg, een uur met de fiets.
Ik voelde mij in Hue ook vrij snel thuis. Maar dat is natuurlijk wel wat subjectief. De Vietnamees is over het algemeen vriendelijk en gastvrij, maar hier had ik al snel vrienden.
Hue is een stad die nog zit tussen het oude en nieuwe Vietnam. Het nieuwe, moderne Hue is natuurlijk prettig voor de inwoners (ook voor mij, ik vind de (3!) grote supermarkten een zegen), maar daarvoor komen de toeristen niet. Die komen voornamelijk naar Hue, vanwege de rijke historie. Tussen 1800 en 1945 was het de residentie van de keizers. Het oude gedeelte van de stad is nog steeds ommuurt, zo'n 2 bij 2 kilometer. Daarbinnen vindt je de zogenaamde verboden stad. Een complex van paleizen, tempels en tuinen waar de keizerlijke familie woonde. Ook dit is geheel ommuurd, 400 bij 400 meter. In de omgeving van Hue zijn imposante graftombes te vinden, die de keizers bij leven voor zichzelf lieten bouwen.
De meeste toeristen die een rondreis door Vietnam maken, hebben Hue daarom ook op het lijstje staan. Enkel gunnen ze zich meestal veel te weinig tijd. Alles moet in een dag worden gezien. Nou, dat is dan flink hollen geblazen. Een standaard trip is met de boot over de rivier naar het paleis en een belangrijke pagode, een bezoek aan twee keizerlijke graftombes en dan terug met de bus, met dan tussendoor ook nog een bezoek aan wierrookstokjesmakers en hoedenvlechters. Je hebt dan wel in een dag alles gezien, tegelijk heb je ook helemaal niets gezien, daarvoor had je geen tijd. En zelfs dan nog, dan heb je enkel de zogenaamde toeristische hoogtepunten gehad. Ik kan je gemakkelijk een aantal weken meenemen en je elke dag wat anders laten zien wat ook de moeite waard is.
Dat ze zo kort blijven, komt ook weer door de reisgidsen. Die geven aan, dat je Hue in een dag (twee nachten) kan doen. Die zelfde gidsen adviseren om voor Hoi An drie dagen uit te trekken, want daar zie je het "authentieke" Vietnam. Wat er zo authentiek is aan kleermakers en lampionwinkels ontgaat mij wat. Ze hebben er wel een aantal oude huizen die mooi gerestaureerd zijn en die je van binnen mag bekijken, maar die heb je in een halve dag wel gezien en dan moet je het nog rustig aan doen ook. Als je het authentieke Vietnam wilt zien, dan kun je veel beter een aantal dagen gaan dwalen door het oude centrum van Hanoi.
Hoi An is het Vietnamese Volendam. Er zijn daar meer toeristen dan Vietnamezen. Nu wil ik niet afgeven op Hoi An, dat zou niet terecht zijn. (In Hue kan ik dezelfde oude huizen vinden, maar hier staan ze op instorten.) Het is meer dat ik denk, dat daarmee andere plaatsen in Vietnam te kort worden gedaan. Het is zoals ik vorige week schreef, door de reisgidsen is het de place to be en doordat iedereen er dus heen gaat, gaat iedereen er dus heen en raden de reisgidsen het weer aan. En dan komt iedereen thuis met dezelfde foto's.

Naast de historie en de mooie omgeving is het verder ook goed toeven in Hue. 's Avonds zijn er genoeg bars en restaurants waar je heen kunt. Daarnaast is Hue groot genoeg en komen er genoeg toeristen om ook Westers vermaak te hebben. Het is zeker geen Ho Chi Minh Stad, maar dat is dan ook de buitencategorie.
Wil je het nu eens echt authentiek Vietnamees houden, kun je naar de karaoke. Die zijn er te kust en te keur. Wil je het wat rustiger, kun je 's avonds een wandeling over de rivierboulevard maken, waar zich vanzelfsprekend de nodige handelaren hebben geinstalleerd.
Nog een echt heel goede reden om naar Hue te gaan, Hue heeft de beste keuken van Vietnam, een erfenis van de keizerlijke tijd. De keizers waren kennelijk liefhebbers van goed tafelen. Overal in Vietnam vind je restaurants die de specialiteiten van Hue op het menu hebben.

  • 12 December 2019 - 21:43

    Jacky:

    Hoi Kees ; echt een heel mooi verslag van het leven in Hue Ik kan me voorstellen dat het je na zoveel jaren nog steeds niet gaat vervelen Hier gaat dit weekend weer het Dickens gebeuren van start De Stentor gaf al aan dat er dit jaar veel meer buitenlanders zullen komen , dat worden dan zeker dubbele rijen stapfiles in de straten
    Er is sinds kort vooral leuk voor de tourristen een nieuw Deventer product bijgekomen ; een Deventer bon- bon met een tikkel koeksmaak Wil het met de Kerst eens als presentje geven aan m'n kleindochter , echt iets voor de 'snoepkont' Kees volgens Piet Paulesma krijgen we vrijdagnacht de eerste sneeuw , dat wordt dan oppassen met het fietsen vanaf Willem naar huis Ik neem wel de fiets met de winterbanden en drink ook maar een glaasje minder , no problems Al heb ik geen Vietnamese keuken , bij thuiskomst is er dan altijd wel iets te eten voor ik het bedje op zoek
    Geniet ze , Jacky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Als gepensioneerde genieten van een andere cultuur en een ander klimaat

Actief sinds 17 Feb. 2009
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 252652

Voorgaande reizen:

17 Januari 2024 - 08 April 2024

Vietnam voorjaar 2024

13 September 2023 - 07 December 2023

Vietnam najaar 2023

10 Februari 2023 - 02 Mei 2023

Vietnam voorjaar 2023

20 September 2022 - 16 December 2022

Vietnam najaar 2022

29 Maart 2022 - 29 April 2022

Vietnam voorjaar 2022

17 Januari 2020 - 10 April 2020

Vietnam voorjaar 2020

16 September 2019 - 10 December 2019

Vietnam 2019 najaar.

17 Januari 2019 - 12 April 2019

Vietnam 2019 voorjaar

19 September 2018 - 13 December 2018

Vietnam 2018 najaar

23 Januari 2018 - 18 April 2018

Vietnam 2018 voorjaar

14 September 2017 - 08 December 2017

Vietnam 2017 najaar

12 Januari 2017 - 06 April 2017

Vietnam 2017 voorjaar

20 September 2016 - 09 December 2016

Vietnam 2016 najaar

24 Februari 2016 - 11 Mei 2016

Vietnam 2016 voorjaar

19 Januari 2015 - 16 April 2015

Vietnam 2015 voorjaar

17 September 2014 - 17 December 2014

Vietnam 2014 najaar

05 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Vietnam 2014 voorjaar

22 September 2013 - 21 December 2013

Vietnam 2013 september - december

18 Januari 2013 - 16 April 2013

Vietnam 2013 januari - april

16 September 2012 - 09 December 2012

Vietnam oktober - december 2012

09 Januari 2012 - 11 April 2012

Vietnam 2012 januari - april

27 September 2011 - 04 December 2011

Vietnam 2011 najaar

09 Januari 2011 - 11 April 2011

Vietnam 2011 januari - april

30 September 2010 - 25 November 2010

Vietnam 2010 oktober - november

17 Januari 2010 - 27 April 2010

Vietnam 2010 januari - april

01 Oktober 2009 - 01 November 2009

Vietnam oktober 2009

01 Januari 2009 - 01 April 2009

Vietnam januari-maart 2009

Landen bezocht: