Pho di bo en het mid-herfstfestival. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Pho di bo en het mid-herfstfestival. - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Pho di bo en het mid-herfstfestival.

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Oktober 2017 | Vietnam, Hué

Het vorige weekeinde is in Huê de "pho di bo" geopend. Pho di bo betekent wandelstraat. Een voetgangersgebied in het stadscentrum is in Nederland al lang niet meer weg te denken. Hier is het echter een nieuw fenomeen. In Da Lat zag ik dit 2 jaar geleden voor het eerst en afgelopen jaar ook in Ha Noi. In de krant las ik dat ook Ho Chi Minh Stad sinds kort een voetgangersgebied heeft en nu dus ook Hue. Het is nog wel heel bescheiden enkel in de avonduren in het weekeinde. Wat mij betreft hoog tijd. De Vietnamezen kunnen het ook wel waarderen.
De straten die zijn afgesloten voor verkeer, is de toeristenbuurt. Je vindt er voornamelijk hotels en horeca. Mijn hotel ligt er ook middenin. De laatste paar jaar ontwikkelt het zich ook meer en meer tot het uitgaanscentrum voor de lokale bevolking.
Het is nu niet enkel rustig wandelen, zonder gevaar te lopen te worden aangereden, ook speelt al de horeca er op in door terrasjes op de stoep te zetten. Iets wat normaal gesproken niet mag. Daarnaast staan er diverse stalletjes die allerlei lekkers verkopen. De karretjes met broodjes e.d. die normaal gesproken 's avonds door de straat komen, mogen er nu kennelijk niet in. Die zullen dus wel iets minder blij zijn. Alhoewel tot nu toe valt de schade geloof ik wel mee. Ik zag een van de broodjesverkoopsters net buiten het gebied en die had het heel druk met de Vietnamezen, die op de "pho di bo" waren afgekomen.
En dat waren er erg veel. Het eerste weekeinde was het razend druk. Ook nu nog. Maar een oud oer-hollands gezegde is hier wel van toepassing; kijken, kijken en niet kopen.
Alle toeristenrestaurants hadden dan wel terrasjes buiten gezet, maar die bleven toch behoorlijk leeg. Mijn hotel (annex restaurant en bar) had er zelfs live muziek tegenaan gegooid en dat trok veel belangstelling, echter weinig klanten. Ook stonden 2 personeelsleden als indiaan verkleedt voor de deur (de kroeg is ingericht als een western-saloon), bijkant een nog groter succes, iedereen wilde met hun op de foto (ik ook). Maar ook hiervan was het commerciële resultaat gering.
Dat is natuurlijk ook niet zo heel erg raar, voor de doorsnee Vietnamees zijn de toeristenrestaurants stevig aan de prijs. Dit weekeinde zag ik dat een aantal ondernemende Vietnamezen daar wel op inspeelden. Op een aantal plekken zijn nu meer Vietnamese "kroegen" opgedoken, gewoon op de stoep wat meubilair en een koelbox en een stuk goedkoper.
Het oudste hotel hier in de straat, ik heb daar ooit eens een paar nachten doorgebracht en dat waren er een paar te veel, daar hebben ze werkelijk geen idee hoe om te gaan met Westerse gasten, maar van Vietnamezen hebben ze wel verstand. Blijkbaar hadden ze het eerste weekeinde hetzelfde geconstateerd als ik. Plastic tafeltjes en stoeltjes van kleuterhoogte buiten gezet en gisteravond zat het helemaal vol.
De opening vorige vrijdag ging gepaard met wat feestelijkheden, daarbij vanzelfsprekend de drakendansers. Ik weet niet of het toeval was, of zo gepland, maar dit was tevens de aftrap naar de volgende feestelijkheden. Woensdag was het mid-herfstfestival. Dit is van oorsprong een oogstfeest. Deels is het een kinderfeest, wel wat vergelijkbaar met onze vastenavond. Kinderen gaan dan verkleed door de buurt en krijgen geld. Ik zag een groep kinderen, als drakendansers in het klein. Wel met een grote trom. Echt goed klinken deed het niet, maar ook de profesionele groepen zijn bepaald niet muzikaal te noemen. Het is voornamelijk kabaal maken.
Naast kinderfeest is het ook hoogseizoen voor deze professionele groepen drakendansers. Ik noem het gemakshalve allemaal maar drakendansers, het zijn meestal Ky Lan en dat is een mythologisch dier, een echt goede vertaling heb ik er niet voor. Vanaf die vrijdag heb ik tot en met woensdag (de dag van het festival) elke avond diverse groepen zien optreden. Nogal wat hotels en restaurants in de buurt hadden drakendansgroepen ingehuurd om een voorstelling voor hun deur te geven. Dat gaat voor redelijke bedragen. Ik hoorde bedragen noemen varierend van 100 tot 400 euro, afhankelijk van de groep. Voor 20 minuten optreden. Mijn hotel had een groep ingehuurd van wat mij de middencatagorie lijkt. Bijzonder leuk. Er was ook een paalklimmer bij. Een groep mannen houdt een paal van een meter of 5 a 6 overeind en eentje klimt er in. Op het balkon van de eerste etage van mijn hotel staat dan een verkleed iemand met een gouden masker die hem denkelijk uitdaagt. Tenminste geloof ik. Of dit een diepere betekenis heeft weet ik niet, maar het schijnt er wel bij te horen, ik zie dat tenminste vaker. De volgende avond bleek de buurman nog een stuk dieper in buidel te hebben getast. Die hadden er zelfs acrobaten bij.

Bij het verslag zijn 5 video's gevoegd. Spaart mij de uitleg.

Ky Lan

Een echte draak

Muziek, of gewoon kabaal maken

De acrobaten

De acrobaten 2

• 08 Oktober 2017 - 12:13

Hans O H:

Kees, bedankt ook voor deze mail. Ze doen er tenminste nog iets voor om het gezellig te laten zijn.
    Wij hopen dat je het naar de zin hebt en goed weer. Dat laatste hier kon wat beter. Het is momenteel al enige tijd echt herfst. Als je op de foto met de 2 indianen een keboj-hoed had opgezet was de foto nog mooier geweest.
    Gegroet!

• 09 Oktober 2017 - 15:41

Juderika:

Dat is geen kabaal maken dat is djembe! Daar moet je van genieten ;-)

• 15 Oktober 2017 - 20:49

Jacky:

Hoi Kees ; Je zal je als ik lees en zie wat er zoal te doen is en ook wat weer nieuw is je geen moment vervelen
    De straat bar etjes en nog simpele terrasjes doen me denken aan de jaren 60 in de dorpjes op Majorca
    dat was ook van eenvoudige dingen genieten
    De trommel heeft wel de hoofdrol in het orkest , de volgende reis maar een toeter meenemen
    kan er best bij
    Kees mooie video's en foto's , heb er weer van genoten

groet Jacky