Aankomst in Ha Noi, nu met foto's - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Aankomst in Ha Noi, nu met foto's - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Aankomst in Ha Noi, nu met foto's

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 Maart 2016 | Vietnam, Hanoi

Bijna de hele dag ben ik al druk alsnog foto's bij het eerste reisverslag te plaatsen. Dat was nog een hele bevalling. Een kwestie van veel schoon geduld en het goede humeur zien te bewaren. Volgens mij is het jaren geleden dat waarbenjij nog wat aan de site heeft gedaan. Een aantal functies werkt niet of niet goed in android. De site wordt in de lucht gehouden, maar daarmee is het verhaal wel verteld.
Na twee uur prutsen dacht ik het voor elkaar te hebben, maar toen waren alle foto's weer weg en kon ik opnieuw beginnen. Mijn vorige verslag is ondertussen ook al verdwenen. Hieronder dus nogmaals dat verslag. Waarschijnlijk heb je dat al wel gelezen, maar nu dus met foto's.

Begin van de reis, aankomst in Ha Noi.
Wat later dan gebruikelijk, maar ik ben toch weer in Vietnam.
Afgelopen woensdag ben ik op het vliegtuig gestapt. Dit was de eerste keer dat ik op Schiphol kwam sinds de verbouwing. Nu ga je al direkt nadat je de koffer hebt ingecheckt en voordat je de hal ingaat, door de veiligheidscontrole. Dit in plaats van controle per vliegtuig bij het instappen. Werkelijk een enorme verbetering. Voorheen begon het zogenaamde boarden al wel anderhalf uur voor vertrek, nu pas drie kwartier voor de tijd.
De automatisering is al weer een stapje verder. Je paspoort hoeft niet meer door een mens te worden gecontroleerd. Een machine heeft hier ook al de plaats ingenomen. Nog even en we hebben ons zelf volledig overbodig gemaakt.
Op het vliegveld van Ha Noi ook al een enorme verbetering. Bij de visumbalie riep voorheen de beambte je naam om als het visum gereed was. Die struikelde dan regelmatig over al die onuitspreekbare namen. Je diende maar een beetje te gokken, dat het nu wel op je naam leek. Nu verschijnt je naam inclusief pasfoto op een groot scherm en wordt je naam omgeroepen door een computer.
Hier gaat trouwens al sinds jaren mijn paspoort bij binnenkomst en vertrek in een machine. Maar dat gebeurt nog wel door een beambte. Per slot moet je natuurlijk wel naast je visum een stempel in je paspoort krijgen.
Ol het vliegveld koop ik meestal een taxivoucher. Dit is wat duurder maar je staat dan niet buiten in de rij te wachten en je hoeft ook geen ruzie met de chauffeur te maken over de prijs. Bij de balie waar ik dit regelde, had ik de keus tussen een taxi voor 25 USD of een luxe prive-auto voor 35. (Van het vliegveld naar Ha Noi is 40 kilometer.) Zuinig als ik ben, heb ik vanzelfsprekend voor de taxi gekozen. Ik heb het idee dat je in beide gevallen dezelfde auto krijgt, of wellicht had ik dom geluk en waren hun taxi's op. Er kwam toch een luxe bakbeest voorrijden (zonder taxibordje). De neus van die auto was dusdanig imposant, dat ik het deze keer wel verantwoord achtte, om voorin naast de chauffeur te gaan zitten. Over het algemeen kruip ik hier uit veiligheidsoverweging wel op de achterbank.
Aangekomen bij het hotel werd mijn koffer uitgeladen door de chauffeur en enthousiast overgenomen en binnengebracht door de portier van het hotel. Het was echter de portier van het buurhotel. Wat minder enthousiast werd de koffer weer naar buitengebracht.
In het weekeinde worden de straten in het uitgaanscentrum afgesloten. Hiermee ben je nog niet volledig veilig omdat de degenen die al binnen, zijn vast niet gaan lopen als ze een scooter hebben, maar het scheelt wel een stuk. Op diverse plekken is er muziek op straat.
Ik ga naar een smal straatje vol met kroegen. In het begin is er bijna geen doorkomen aan, aangezien de terrasjes (plastic kleutermeubilair) bijna de gehele straat in beslag nemen. En het is net als bij ons, iedereen wil daar zitten waar iedereen zit. Ik loop wel een eindje door naar een mooi cafe waar ik rustig binnen (het is nog wat frisjes) op een echte barkruk kan zitten. Er komen in deze kroeg voornamelijk Vietnamezen. Gezellig een waterpijp roken, of een ballon met lachgas inademen.
Maandag was het uit met de pret. De politie kwam langs en alle terrassen moesten van de straat. Dan maar staan, nog steeds loopt men niet iets verder en kon ik rustig op het terrasje van mijn favoriete kroegje zitten. Ze hebben ook een klein terrasje op de stoep met mooi houten meubilair en nu begint het al heel aangenaam weer te worden.
Vandaag vlieg ik verder naar Hue. Ik heb bij het hotel een auto geregeld om mij naar het vliegveld te brengen voor 15 USD. Zal wel een wat minder luxe auto zijn en ga ik gewoon weer op de achterbank zitten.
Foto's van Ha Noi volgen zodra ik de adapter, om ze van de camera op de tablet te zetten, uit de koffer heb opgediept.