Banana Mango - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Banana Mango - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Banana Mango

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 Maart 2012 | Vietnam, Hué

Het restaurant, Banana Mango, waarvan ik mijn stamtent heb gemaakt hier in Hue, moet het voornamelijk hebben van de toeristen, maar is daarbij zeker haar Vietnamese roots niet vergeten. Dit met het eten, de entourage en niet te vergeten de prijs.
De kaart biedt Westers en Vietnamees voer, maar dat is op zich niet zo bijzonder. Dat biedt hier in de buurt elk restaurant. Meestal betekent het, dat ze spaghetti, hamburgers en frites op de kaart hebben. Vaak is het zo, hoe meer Westers eten er wordt geboden, hoe duurder het wordt.

In mijn stamtent laten ze zich bij alles leiden door wat praktisch is. De tafels staat niet Westers gedekt te wachten op klanten, hooguit ligt de menukaart op tafel als een groep wordt verwacht, maar het meubilair is wel geschikt voor de Westerse gast. De stoelen hebben een goede hoogte en deze passen ook nog onder de tafel als ik er op zit. Dat is zelfs in Nederland lang niet altijd het geval. Als een van de weinige restaurants heeft het airconditioning. Een heel wat betere investering, dan allerlei tierelantijnen slechts bedoelt om een zaak luxe te laten lijken. Veel toergidsen brengen juist vanwege de airco hun groepen naar dit restaurant.
De eigenaresse heeft mij wel eens verteld, hoe ze redeneert. Ze telt in hoeveelheid servies. Bepaalde gerechten staan niet op de kaart omdat deze vragen om extra schotels en schaaltjes.
Maar het allerbelangrijkste, het eten is er prima. Vaak eenvoudig maar wel kwaliteit. Ik ben er onderhand wel achter dat er behoorlijk kwaliteitsverschil is in rijst. In Banana Mango altijd de betere rijst en ook de goede stukken van het vlees.
Ondanks dat buiten de eigenaresse er niemand meer dan een paar woorden Engels spreekt, is de service goed. En, niet onbelangrijk zeker als je ook nog een Vietnamees binnen wilt krijgen, de prijs is heel acceptabel.

Ik ben duidelijk niet de enige die het restaurant wel kan waarderen. Aan de overkant van de straat zit een sterrenhotel (volgens hun zelf, vier) en het is geen uitzondering dat de gasten daarvan bij Banana Mango komen eten. Er zit een groep Koreanen al geruime tijd in dat hotel en ik zie ze bijna dagelijks in het restaurant.
De Koreanen geven veiligheidstrainingen. Dit zal wel in het kader van ontwikkelingssamenwerking zijn. Regelmatig zie ik ze op het hotelterrein rampenoefeningen houden. Leuk om te zien, hoe de Vietnamezen al lacherig toch proberen nog serieus mee te spelen, want hoe moet je net doen of er een ramp is gebeurd als er letterlijk en figuurlijk geen wolkje aan de lucht is. Is niet veel anders dan in Nederland.

Ook veel Vietnamese toergidsen komen er eten. Die krijgen ongetwijfeld korting, maar ze komen er zeker ook omdat ze er een gewone dagelijkse Vietnamese maaltijd kunnen krijgen met veel rijst en morning-glory.

Op het internet scoort Banana Mango ook goed. Op Tripadvisor zijn ze op basis van klantwaardering het 4e restaurant van de 64 op deze lijst staande restaurants in Hue. Op deze site kunnen mensen hun waardering geven en tevens commentaar. Als je deze leest krijg je ook een idee hoe sommige mensen het land bezoeken. Je bevindt je middenin de toeristenbuurt, in een straat met enkel hotels, restaurants en een paar toeristenwinkels, je zoekt daar een Frans restaurant uit en je bent dan teleurgesteld, dat je daar zit tussen alleen maar medetoeristen. Dat wordt dan als negatief commentaar gemeld op de site. Dat je als toerist niet aanschuift op de stoep bij de Vietnamees kan ik mij voorstellen, maar dat je niet op het idee komt dat de doorsnee Vietnamees dit restaurant wat begrotelijk vindt, maakt wel duidelijk dat je het land wel heel erg oppervlakkig bezoekt. En de Vietnamees die het zich wel kan veroorloven gaat niet naar zo’n toeristentent, waar de dan zogenaamde Vietnamese "specialiteiten" gepromoveerd zijn tot dure liflafjes. Specialiteiten die je om de hoek op de echt Vietnamese manier krijgt voor een derde, of zelfs minder, van de prijs. Maar ik moet toegeven, daar is dan niet geïnvesteerd in de inrichting.

Ga even de hoek om en je vindt een echt Vietnamees restaurant. Rechtsaf heel luxe en ook duur, linksaf de meest gangbare variant. In deze straat vindt je ook Banana Mango.
Linksaf is pas geopend. De kaart is beperkt tot drie gerechten, saté, pizza en rijstkoek. De saté en pizza zijn slechts verre familie van wat wij er onder verstaan, maar is de beste beschrijving die ik kan geven.
De inrichting is een kaal interieur met chromen tafels. De enigste decoratie is de menukaart aan de muur.
De rekening wordt opgemaakt aan de hand van het aantal satéstokjes en de lege bordjes op je tafel. Ze gebruiken verschillende bordjes voor de pizza en de rijstkoek, dus geen misverstand over de rekening.
Het is een week geleden geopend en ik ben er al drie keer geweest. Een satéstokje met groente, saus en natuurlijk papier om er een loempia van te maken kost minder dan twintig cent. Naast de satésaus staat er ook sambal op tafel. Mocht deze niet pittig genoeg zijn, haast onvoorstelbaar, er staat nog een schaaltje met pepers en knoflook naast. En de pepertjes zijn niet van de kinderachtige Nederlandse variant.

Zo, na afloop van dit reclameblok kan het voetbal beginnen.
Deze week heb ik Engeland-Nederland gekeken. Dit had live gekund, maar dat was hier midden in de nacht. Geen nood de volgende avond werd het herhaald en ik had de uitslag toch nog niet gehoord.
Gisteravond heb ik een biertje gedronken in een voetbalcafé. Het bier was lauw, de inrichting minimaal, maar wel een flatscreen met de duurste kabelvariant met talloze sportkanalen. Tevens was het een gokkantoor uitgerust met computer. Via internet kon er, neem ik aan, op de wedstrijden worden gegokt.
Op de flatscreen was Roma-Lazio live te volgen. Er stond ook nog een ouderwets TV-tje, daarop was, ook live, Ajax-Roda aan de gang. Dit was op een publiek kanaal, zo belangrijk is de Nederlandse competitie nu ook weer niet. Na twee lauwe biertjes heb ik een ander café opgezocht. Nu een toeristenkroeg, ook uitgerust met twee TV's. Beide wel flatscreens, maar zonder de dure betaalkanalen. Op één was de rugbywedstrijd Frankrijk-Ierland te volgen. Op de ander was PSV-Twente net begonnen. Helaas moest dit wijken voor Tottenham-Manchester. Ik zag net op het net, dat ik wel wat heb gemist. Maar ach, als ik thuis was geweest, had ik naar alle waarschijnlijkheid, de uitslag ook pas de volgende dag gehoord.

• 05 Maart 2012 - 14:34

Jos:

Dank voor je tips, ik kom zeker langs als ik in de buurt ben. Of anders 9 maart in Bachus: als benefiet voor de Wensambulance zullen een groot aantal DZ-ters optreden in de DZ-kroeg. Een goede reden om even heen en weer te vliegen.