Drakendans - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Drakendans - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Drakendans

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

14 Februari 2011 | Vietnam, Hué

Nieuwjaarsdag is het ideale moment om voor wat extra geluk in het komende jaar te zorgen. Een offertafel voor de deur en een professioneel team muziekanten en drakendansers. Met een kleine vrachtauto komt de band aanrijden. Muziekaal is het niet indrukwekkend, een grote trom en een paar bekkens, maar het maakt flink kabaal en dat is geloof ik het belangrijkste.
Volgens zeggen is het nogal prijzig. Het kost gauw een miljoen. (36 euro) Op nieuwjaarsdag waren ze bij een groot hotel in de straat. Een enorme offertafel voor de deur. Later in de week zag ik het bij een klein winkeltje. De offertafel was een stuk bescheidener en ook een paar dagen te laat. Wellicht dat het orkest en de dansers dan wat goedkoper zijn. Of je dan ook minder geluk hebt? Zie de video's.

Ik heb 3G aangeschaft voor mobiel internet op de laptop. Op die manier ben ik niet meer afhankelijk van wel of niet werkend (en meestal onbeveiligd) wifi in het hotel of een restaurant.
Vermoedelijk willen ze geen rechten aan Microsoft betalen. De machine ziet het telkens aan voor nieuwe hardware en mijn scanner geeft een viruswaarschuwing. Maar het werkt goed. Wel wordt, net als in Nederland, de beloofde snelheid lang niet gehaald. Niet gelijk aan Nederland zijn de kosten. In Nederland krijg je de ontvanger (de dongel) zogenaamd gratis, maar daarna betaal je voor het goedkoopste abonnement 20 euro per maand. Hier moest ik de ontvanger kopen, kosten 22 euro. De data gaat pre-paid. Ik heb voor een kleine 5 euro de boel opgeladen. Nu na 4 dagen heb ik al voor 25 cent ver-internet. Dit prijsverschil kan niet komen door de lagere loonkosten hier. Het aandeel personeelskosten zal niet erg groot zijn.
Het lijkt heel leuk als de telefoonmaatschappijen miljarden aan de overheid betalen voor de frequenties, maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat wij door te internetten en telefoneren een verkapte belasting betalen. Oh ja, en niet te vergeten de bonussen voor de top moeten ook ergens van worden betaald.

Een voetballiefhebber kan gerust naar Vietnam komen. Elke avond is er wel een Engelse of Italiaanse wedstrijd te zien. Zondagmiddag was AZ-PSV op een Vietnamese sportzender te zien. Weliswaar niet live, vermoedelijk slechts zendtijdvulling op een leeg moment, maar toch.
Het is mij al een paar keer opgevallen dat de Vietnamese verslaggever duidelijk partij kiest, slechts als een van beide teams bij het doel in de buurt komt slaan de emoties op hol. AZ-PSV heb ik maar een paar minuten gekeken, dus ik weet niet wat zijn favoriet is. Hij was in ieder geval behoorlijk tam. Ik dacht al dat het geluid stuk was.
Ik ben niet enkel van voetbal afhankelijk. Op mijn hotelkamer ben ik behoorlijk verwend met een aantal buitenlandse nieuws- sport- en filmzenders. Ook een Chinese filmzender met Engelse ondertitels. Allemaal behoorlijk bejaarde films, of nieuwer maar dan c-categorie. Kung Fu met veel pow, tjak, oei, etc.
Kabel TV is hier ook een stuk goedkoper. 3-4 euro en dan heb je 52 zenders. Het zelfde pakket als op mijn hotelkamer. De kwaliteit kan ik niet beoordelen, meestal redelijk beroerd, maar als ik de aansluitingen zie, dan is dat ook geen wonder. Waarschijnlijk bedient mijn hotel met huis-tuin- en keukenspliters alle kamers. In sommige zaken zie ik wel een heel behoorlijk beeld, maar ik weet niet of dat een ander pakket is of gewoon een betere aansluiting. Ik gok op het laatste.

Ik ben verkouden, net als velen hier. Zal wel komen omdat na de langdurige regenval iedereen bij het eerste zonnetje overmoedig werd. 's Avonds staat er nog steeds een fris briesje, niet onaangenaam, maar daar ben je dan weer net niet op gekleed. Gisteravond maar een op de hotelkamer gebleven, genieten van de 3G en de Chinese filmzender.
Een paar glazen rijstwijn als antibiotica er bij. In Vietnam gebrouwen saké. Het is een wat slappe jenever met 15% alcohol. Een flesje van een halve liter kost ongeveer 70 cent. Op elke straathoek te koop. Bij de supermarkt zag ik een 6-liter fles voor minder dan 6 euro.

In de steden is altijd wel een kazerne midden in de stad. Uit het raam van de portiersloge steekt steevast de loop van een geweer met een bajonet er op. Geen idee waarom, wellicht hier melden, of anders ..... Ik durf er geen foto van te maken. Ik zie tegenwoordig geen bordjes verboden te fotograferen, in eerdere jaren wel gezien, maar of dat betekent dat het nu wel mag? Ik heb weinig zin om de kazerne van binnen te bekijken. Jullie moeten het dus maar van mij aannemen.

Vijf jaar geleden zijn hier voor de kleinere nominaties (200, 500, 1.000, 2.000 en 5.000 Dong) munten ingevoerd, maar dat is geen succes geworden. Je ziet ze maar erg weinig. De Vietnamezen vinden munten maar niets. Als je ze al hebt, dan gauw lozen aan een toerist. Ik moest ergens 30.000 Dong betalen. Ik vroeg of ze terug hadden van 500.000. Het grootse biljet dat er is. Nee, dat hadden ze niet. Ik begon toen het bedrag uit te tellen in munten. Ineens kon er wel worden gewisseld.
Blijkbaar heeft de overheid ook de moed opgegeven. Ze brengen nog steeds gloednieuwe biljetten van deze waarden in omloop. Wel zijn deze nog steeds van het ouderwetse type. De grotere biljetten zijn allemaal vervangen. Gemaakt van een soort kunststof. Deze worden geen vieze vodden zoals het oude model, maar na verloop van tijd slijt de opdruk er af. Ook verkleuren deze. Er zit soms zoveel kleurverschil in, dat ik mij in gemoede afvraag, of dit ook illegale kopieën zijn. Net als de DVD's, top-merk-horloges, merkkleding, merk-whiskey, etc, etc. Hoe bekender het merk, des te kleiner de kans dat het echt is.

• 15 Februari 2011 - 11:33

Hans Olde Hanhof:

Bedankt voor je levensteken.
    Nadat ik video heb gezien vroeg ik me af of er daar ook oordopjes te koop zijn voor weinig.
    Mogelijk kom je met 5 liter rijstwijn ook een heel eind!

Alle gekheid op een stokje, veel plezier daar de komende (54) dagen gewenst.

Hier gaat het goed. Het is koud en het regent af en toe. In de loop van de week gaat het weer richting vriespunt. Dan zit je daar beter denk ik.