Regentijd - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu Regentijd - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kees Smit - WaarBenJij.nu

Regentijd

Door: ks

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Oktober 2010 | Vietnam, Hué

Als ik tegen mensen zeg, dat het heus niet altijd even aangenaam is om dagelijks warm/heet weer te hebben, krijg ik vaak de reactie, "maar in de tropen dat is toch een heel ander soort warmte dan in Nederland, veel beter uit te houden". Nou degene die deze wijsheid heeft bedacht, is nog nooit in Hue geweest tijdens de regentijd. Het is nu voor hier niet overdreven heet, het schommelt tussen de 23 en 30 graden, maar de luchtvochtigheid is enorm. Om tegen te leunen. Zonet heb ik het even opgezocht, het is nu 84%. En ik vind het vandaag nog wel meevallen. Zelfs de Vietnamezen gaan nu vlak voor een ventilator zitten.
En zoals het woord al doet vermoeden, het regent regelmatig. Maar tot op heden is dat niet al te erg. Gewoon een warme douche. Het kan wel heel plotseling heel heftig regenen. Ik zat ergens op een terras onder een golfplatenafdak, toen het ineens losbarstte. Of een vrachtwagen een lading grind in een keer op het afdak stortte. Ik was eerst hoogst verbaasd, het hagelt toch niet in Vietnam? Ik keek al naar buiten om te zien hoe groot de hagelstenen wel niet waren. Maar nee, het hagelt echt niet in Vietnam, het was enkel water.
Tot nu toe is de regen voor mij enkel leuk, Voor de Vietnamees die loopt te leuren met zijn handel op straat zal het wel een stukje minder zijn. Hoewel, die zijn het ook nog wel een heel stuk erger gewend. Ongeveer iedereen die ik hier ken heeft mij al wel eens verteld dat eens in de paar jaar thuis het water in de kamer staat en met een beetje pech drie keer in een jaar. Momenteel is het heftig een paar honderd kilometer noordelijker. Daar staat nu de boel onder water. Toeristen op weg naar Hanoi zijn hier gestrand, omdat de bussen niet rijden.
Ik heb al wel uit voorzorg een noodrantsoen op de kamer. Melk, yoghurt, cakejes, pinda's, een fles wodka, vogeleitjes en Goudse kaas uit Frankrijk. (Als een Nederlands shampoo-merk tijdens een jubileumactie komt met champagne-shampoo, dan krijgen ze acuut een dwangbevel om te stoppen en een grote schadeclaim op hun dak. Echt waar, pas gebeurt.) Het smaakt in de verste verte niet naar Goudse. Ik denk dat ik maar probeer of ik een Vietnamees er een plezier mee kan doen. Het water moet wel erg hoog komen, voordat ik het opeet. Vorig week heb ik nog wel een goed te pruimen stukje echte (uit Nederland) Edammer gekocht. Ongeveer een euro voor een ons.

De dag na aankomst in Hue maar gelijk weer een nieuwe fiets gekocht. Was het kopen van een nieuwe helm in mijn maat nog redelijk gemakkelijk, dat was het niet bij de fiets. Pas na lang zoeken in de winkel werd een extra lange zadelstang gevonden. En zelfs dan is het nog iets te laag voor mij. Wel ben ik er nu in geslaagd een wat duurdere fiets te kopen. Eerst het hoge zadel uitgeprobeerd op de duurste met drie versnellingen, Shimano stond er op. Koste wel 110 euro. De versnelling werkte wel goed, maar het reedt niet echt geweldig. Vervolgens het zadel verruild met een andere fiets. Zonder versnelling nu, maar wel goed sporen. Deze koste omgerekend 80 euro. Een stuk duurder dan de goedkoopste fiets, maar wel met extra luxe voetsteuntjes voor de passagier, reflectors tussen de spaken en een koplamp. Dat laatste maakt mij hier een echt zeldzame verschijning. En ook niet onbelangrijk deze fiets heeft velgen uit een stuk. Dat is bij de goedkopere niet het geval, daar zit een naad in het wiel.

Er komen elk jaar meer toeristen naar Hue. En nu ook een andere categorie, de intelligente bovenlaag. Degenen die kunnen schrijven. Op het toilet van de disco gelezen; "I shit Holland" en "Bitch Vietnamsterdam"
Ik neem aan dat het de zelfden zijn die enkel gekleed in een bermuda op de dansvloer zich uitsloven. Waarvoor weet ik eigenlijk niet, want zover ik kan zien, zijn ze geen groot succes bij de dames. Enkel de hoertjes tonen echte interesse, maar dat zal wel niet zijn vanwege de geshowde spierballen.
Zal wel allemaal kinnesinne van mij zijn. En wil ik zelf ook op de toiletmuur schrijven. Ik vergeet echter altijd een viltstift mee te nemen als ik naar de kroeg ga.
Een van de toeristenkroegen speelt hier met allerlei activiteiten op in. Deze week was er Oktoberfest. Geen idee of het leuk was, ik ben er niet geweest. Ik zag wel dat de serveersters allemaal een Beiers lijkend hoedje op hadden.

Elke keer opnieuw krijg ik hier fruit te eten wat ik nog helemaal niet ken. Deze week een appel die qua vorm wel lijkt op een tomaat, maar toch als een lekkere appel smaakt en dan nog een soort kruising tussen een mandarijn en een lychee.

Nu pas na al die jaren, begin ik hier toch de koffie Vietnamese stijl te waarderen. Op de Franse manier gezet. Een klein lekbakje boven op het kopje. Als het water is doorgelekt heb je niet meer dan een half espressokopje in het glas. Wel heel erg sterk. Dan een grote klonten ijs erbij. Nadat het ijs gesmolten is, is de koffie niet enkel lekker koel, maar ook acceptabel verdund. Ca phe den da, koffie zwart ijs.

• 18 Oktober 2010 - 16:09

Jonna:

Waaaauuuw en dan denken wij dat het in Nederland wel eens hard regent :-)